لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

تحرکات نظامی آمریکا در آستانه پرتاب ماهواره کره شمالی


آزمایش موشکی ژانویه ۲۰۰۹ در حضور رهبر کره شمالی
آزمایش موشکی ژانویه ۲۰۰۹ در حضور رهبر کره شمالی
نیروی دریایی ایالات متحده در آستانه اقدام کره شمالی برای پرتاب ماهواره به فضا در اوایل ماه آوریل، به تحرکات تازه‌ای در آرایش ناوگان نظامی خود در آب‌های ژاپن دست زده است.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه به نقل از یک مقام نظامی آمریکا اعلام کرد که دو ناوشکن یو‌اس‌اس مک‌کین و یو‌اس‌اس چفی پایگاه‌های خود را در جنوب ژاپن ترک کرده‌اند.

چارلز هوارد افسر روابط عمومی نیروی دریایی آمریکا بدون اشاره به مقصد این ناوشکن‌ها به خبرگزاری فرانسه گفت که می‌توانم بگویم که برای هر گونه برخوردی آمادگی داریم.

بر اساس این گزارش چندین کشتی جنگی دیگر که در منطق مستقر هستند، آماده‌اند که در روز‌های آینده راهی آب‌های شمال ژاپن شوند. به نقل و انتقالات به دنبال آن صورت می‌گیرد که دولت کمونیستی کره شمالی اعلام کرد، در فاصله روز‌های چهارم تا هشتم آوریل اقدام به پرتاب یک ماهواره به فضا خواهد کرد.

آمریکا و کشورهای دیگر کره شمالی را متهم می‌کنند که در پوشش پرتاب ماهواره به دنبال آزمایش موشک‌های دوربرد خود است. از این رو ژاپن اعلام کرده است، در نظر دارد، موشک‌‌های ضدموشک پاتریوت خود را در سواحل شمالی این کشور مستقر کند.

یاسوکازو هامادا وزیر دفاع ژاپن هفته گذشته با اعلام استقرار موشک‌های پاتریوت گفته بود:« ما تدابیر گوناگونی را برای مقابله با تهدید موشکی کره شمالی اتخاذ کرده‌ایم که یکی از آنها استقرار موشک‌های ضدموشک است.»

روز چهارشنبه منابع آمریکایی اعلام کرده بودند، کره شمالی یک فروند موشک دوربرد از نوع تپودونگ-۲ را روی یک سکوی پرتاب آماده شلیک کرده است. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا این اقدام پیونگ‌ یانگ را اقدامی تحریک‌آمیز خوانده بود. برد موشک‌های تپودونگ-۲ تا ایالت آلاسکای آمریکا هم می‌رسد.

به موجب یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۰۶ به تصویب اعضای این شورا رسیده است، کره شمالی اجازه آزمایش موشک‌های دوربرد بالستیک را ندارد. این قطعنامه پس از یک آزمایش موشکی ناموفق کره شمالی در سال ۲۰۰۶ تصویب شد.

در جریان آخرین آزمایش موشکی کره شمالی یک فروند موشک تپودونگ-۲ تنها یک دقیقه پس از شلیک در آب‌های ژاپن سقوط کرد. آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تهدید کرده‌اند، چنانچه کره شمالی یک بار دیگر به آزمایش موشک‌های دوربرد مبادرت ورزد، با اقدام‌های متقابل این کشور‌ها روبرو خواهد شد. تارو آسو نخست وزیر ژاپن نیز از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی سخن گفته است.

نگاهی به تاریخچه بحران در شبه جزیره کره

از زمان تقسیم شبه‌جزیره کره و تأسیس کشوری به نام کره شمالی روابط این کشور با همسایگان جنوبی‌اش متشنج بوده است.

شبه جزیره کره از سال ۱۹۱۰ یکی از مستعمرات امپراتوری ژاپن محسوب می‌شد. اما به دنبال شکست ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی از شمال و نیروهای آمریکایی از جنوب وارد شبه جزیره کره شده و در امتداد مدار ۳۸ درجه با هم برخورد کردند.

براساس توافق اولیه متفقین قرار بود، در شبه جزیره کره دولت موقت تشکیل شده تا راه را برای برگزاری انتخابات آزاد در سراسر کره هموار کند اما با مخالفت اتحاد جماهیر شوروی این توافقات هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت.

سرانجام در سپتامبر ۱۹۴۸ در کره شمالی که به اشغال ارتش سرخ درآمده بود، جمهوری دمکراتیک خلق کره با حمایت شوروی تأسیس شد. در ژوئیه ۱۹۴۸ در کره جنوبی نیز جمهوری کره تأسیس شده بود.

به دنبال بالا گرفتن تنش میان دو بخش شمالی و جنوبی کره در ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰ درگیری نظامی میان کره شمالی که از حمایت چین برخوردار بود و کره جنوبی که از طرف نیروهای سازمان ملل به رهبری آمریکا حمایت می‌شد، آغاز شد.

جنگ کره با امضای قرارداد آتش‌بس در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۱۹۵۳ به پایان رسید و بدین ترتیب تقسیم کره به دو بخش شمالی و جنوبی در امتداد مدار ۳۸ درجه تثبیت شد.
XS
SM
MD
LG