لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

آمریکا تصاویر جسد بن‌لادن را منتشر نمی‌کند


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد، تصاویری که پس از کشته شدن بن‌لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده، توسط ارتش آمریکا از جسد وی گرفته شده، منتشر نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا علت اتخاذ چنین تصمیمی را جلوگیری از «دامن زدن به خشونت و خطرهای احتمالی این اقدام برای امنیت ملی» آمریکا اعلام کرده است.

رئیس جمهور آمریکا با بیان این که خود وی تصاویر جسد بن‌لادن را دیده، گفته است: «هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد که ما اسامه بن‌لادن را کشته‌ایم.»

باراک اوباما همچنین گفته است، در مورد کسانی که مرگ بن‌لادن را باور نمی‌کنند، انتشار یک عکس چیز زیادی را تغییر نمی‌دهد.

وی افزوده است: «عده‌ای هستند که مرگ بن‌لادن را انکار می‌کنند. اما واقعیت این است که شما دیگر بن‌لادن را در حال قدم زدن روی زمین نخواهید دید.»

پیشتر نیز برخی مقام‌های آمریکایی که تصاویر گرفته شده از جسد بن‌لادن را دیده‌اند، گفته بودند که این تصاویر بسیار «هولناک»‌ است و انتشار آنها ممکن است موجب برانگیختن احساسات و خشم مردم در جهان اسلام علیه آمریکا شود.

همچنین گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که رابرت گیتس، وزیر دفاع، و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز به باراک اوباما نسبت به پیامدهای احتمالی ناشی از انتشار عکس‌های جسد بن‌لادن هشدار داده بودند.

نیروهای ویژه ارتش آمریکا بامداد روز دوشنبه در یک عملیات کماندویی اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، و طراح حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در منطقه‌ای نزدیک به اسلام‌آباد، به قتل رسانده و جسد وی را نیز با خود برده بودند.

هر چند در ابتدا مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بودند، بن‌لادن در جریان درگیری با کماندوهای آمریکایی کشته شده است، اما چندی بعد آنها اعلام کردند، که هر چند رهبر القاعده هنگام حمله آمریکایی‌ها مسلح نبود، اما در مقابل نیروهای آمریکایی مقاومت کرده بود.

با این همه اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا، روز چهارشنبه گفته است، که اسامه بن‌لادن برای نیروهای آمریکایی «یک هدف نظامی مشروع» بوده و کشتن وی اقدامی در جهت دفاع از کشور محسوب می‌شد.
XS
SM
MD
LG