لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

«احتمال ادامه حیات یورو در ۱۰ سال آینده تنها ۲۰ درصد است»


در حالی که بر اساس اعلام یک موسسه تحقیقاتی در بریتانیا احتمال بقای یورو، پول مشترک اروپایی، در ۱۰ سال آینده تنها ۲۰ درصد است، کشور کوچک استونی از آغاز سال ۲۰۱۱ به عنوان هفدهمین کشور عضو اتحادیه پولی اروپا به جمع کشورهای استفاده کننده از این پول پیوست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه بریتانیایی مطالعات اقتصادی و تجاری، سی‌ای‌بی‌آر، روز جمعه اعلام کرد که به علت عدم توازن مالی و اقتصادی میان کشورهای عضو اتحادیه پولی اروپا، احتمال این که یورو، واحد پول مشترک اروپایی، بتواند در ۱۰ سال آینده در وضعیت کنونی باقی بماند، یک به پنج یعنی تنها ۲۰ درصد است.

بر اساس اعلام این موسسه تحقیقاتی، کشورهای اسپانیا و ایتالیا ممکن است تا بهار آینده با کسری بیش از ۴۰۰ میلیارد یورویی روبه‌رو شوند که این امر می‌تواند به بروز بحران مالی تازه‌ای در حوزه یورو منجر شود.

داگلاس مک‌ویلیام، رئیس موسسه مطالعات اقتصادی و تجاری بریتانیا، در تشریح یکی از پیش‌بینی‌های خود برای سال ۲۰۱۱ در این باره گفته است: «یورو ممکن است در این مقطع از هم فروپاشد،‌ اما رهبران اروپا به طور معمول قادر به مقابله با بحران هستند.»

نوسانات شدید مالی در کشورهای یونان و ایرلند در سال ۲۰۱۰ میلادی باعث بروز بحران شدیدی در حوزه یورو شد و برخی از تحلیل‌گران به گمانه‌زنی در باره احتمال فروپاشی یورو پرداخته بودند.

با این حال رهبران اروپایی ضمن موافقت با پرداخت ده‌ها میلیارد یورو وام فوری به این دو کشور بحران‌زده،‌ درباره ایجاد ساختاری دائمی در اتحادیه اروپا برای مدیریت بحران‌های مالی مشابه توافق کرده‌اند.

با این حال برخی از تحلیل‌گران پیشتر نیز هشدار داده بودند، در صورتی که کشورهایی مانند پرتغال و اسپانیا، که در مقایسه با یونان و ایرلند از اقتصادهای به مراتب بزرگتری برخوردار هستند، دچار مشکلات مالی جدی شده و نیازمند حمایت‌های مالی شوند، در آن صورت اتحادیه پولی اروپا با خطر نابودی روبه‌رو خواهد شد.

در این میان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان،‌ روز جمعه در پیام خود به مناسبت آغاز سال جدید میلادی یک بار دیگر بر تعهد کشورش برای حمایت از واحد پولی مشترک اروپایی تاکید کرده و گفت: «یورو بنیان رونق اقتصادی و رفاه ماست و آلمان به اروپا و پول مشترک ما نیاز دارد.»

با این حال آقای مک‌ویلیام بر این باور است که در صورت تشدید شکاف مالی میان کشورهای عضو اتحادیه پولی اروپا،‌ احتمال ادامه بقای یورو در درازمدت با خطر مواجه خواهد شد.

وی در این باره گفته است: «به نظر من آن چه باعث فروپاشی یورو خواهد شد، ناکامی بیشتر کشورهای عضو در انجام درمان‌های سخت برای رقابتی کردن اقتصادهایشان در درازمدت خواهد بود.»

پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی اقتصادی بریتانیا درباره احتمال فروپاشی یورو در حالی مطرح شده است‌ که کشور کوچک استونی از ابتدای سال ۲۰۱۱ رسماً‌ به عنوان هفدهمین کشور عضو اتحادیه پولی اروپا استفاده از یورو را آغاز کرد.

این کشور کوچک واقع در حوزه بالتیک تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پیوستن آن به حوزه یورو موافقت کرده بودند.
XS
SM
MD
LG