لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

بریتانیا «ارسال راکت» از سوی ایران برای طالبان را محکوم کرد


ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در واکنش به خبر کشف حدود ۵۰ راکت ۱۲۲ میلی‌متری ساخت ایران در افغانستان، اقدام جمهوری اسلامی را در ارسال این سلاح‌ها برای طالبان محکوم کرده و آن را «کاملاً غیرقابل قبول» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه و اندکی پس از انتشار خبر کشف راکت‌های ایرانی در افغانستان در این باره اظهار داشته است، یک محموله سلاح که به تازگی توسط نیروهای بین‌المللی و افغان در ولایت نیمروز افغانستان کشف شده، از سوی ایران و برای ستیزه‌جویان طالبان ارسال شده بود.

وی در این باره اظهار داشته است: «بررسی فنی و دقیق و نیز نحوه کشف این محموله هیچ گونه جای تردیدی برای ما باقی نمی‌گذارد، که این محموله از ایران آمده است. این اقدام کاملاً‌غیر قابل قبول است.»

روز چهارشنبه خبرگزاری‌های جهان به نقل از منابع اطلاعاتی نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان از کشف ۴۸ راکت ۱۲۲ میلی‌متری ساخت ایران در جنوب افغانستان و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها این راکت‌ها که توسط سه کامیون حمل می‌شدند، در عملیاتی در روز پنجم فوریه سال جاری میلادی توسط نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان کشف و ضبط شده‌اند.

همچنین گفته می‌شود،‌ نیروهای ویژه بریتانیا در این عملیات که در آن رانندگان هر سه کامیون کشته شده‌اند، مشارکت داشتند.

در این میان ویلیام هیگ، وزیرخارجه بریتانیا، هدف از ارسال این راکت‌ها را، که گفته می‌شود ۲۰ کیلومتر برد دارند، کمک به طالبان برای «کشتن موثرتر» سربازان افغانی و نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان دانسته است.

وی همچنین تاکید کرده است، ارسال اسلحه از سوی جمهوری اسلامی برای ستیزه‌جویان طالبان با ادعای تهران مبنی بر حمایت از ثبات و امنیت در افغانستان در تضاد است.

این در حالی است که هفته گذشته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اتهام ارسال اسلحه از سوی ایران برای طالبان را «بی‌پایه و اساس و غیرقابل قبول» خوانده بود.

با این حال به گفته وزیر امور خارجه بریتانیا، سفیر این کشور در تهران موضوع ارسال راکت‌های ایرانی برای طالبان را با مقام‌های وزارت امور خارجه ایران در میان گذاشته است.
XS
SM
MD
LG