لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

مخالفت آیت الله خامنه‌ای با طرح دولت احمدی‌نژاد برای احداث «باغ شهرها»


در حالی که محمود احمدی‌نژاد خواستار احداث «باغ‌شهرها» در اطراف شهرهای بزرگ و قطعه‌بندی زمین‌های اطراف تهران به منظور ویلا‌سازی شده است، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به پیامدهای اجرای این طرح در «تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی» ابراز نگرانی کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه نسبت به اجرای طرح موسوم به «باغ‌ شهر» توسط دولت محمود احمدی‌نژاد «به طور جدی» ابراز نگرانی کرده و اجرای آن را موجب «ورود افراد سواستفاده کننده وتخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی» ارزیابی کرده است.

وی که در مراسمی به مناسبت هفته منابع طبیعی در حضور شماری از اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس و شورای شهر و نیز شهردار تهران سخن می‌گفت، در این باره گفته است: «این موضوع که اخیراً مطرح شده است، زمینه را برای ورود افراد سواستفاده کننده و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی فراهم خواهد کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از دولت و مجلس خواسته است، در برنامه‌ریزی‌های خود «مسائل محیط زیست و حفظ منابع طبیعی» را در اولویت قرار دهند.

گفتنی است، در اوایل دی ماه سال جاری محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم در نشست شورای عالی مسکن خواستار «تغییر مدل شهرسازی» در کشور شده و اظهار داشته بود: «باید تلاش شود تا طی سال‌های آینده تغییرات ملموسی در این زمینه بر اساس الگوهای بومی ایجاد شود.»

در این جلسه با توجه به نظر محمود احمدی‌نژاد مقرر شده بود، بنیاد مسکن «با جدیت» پروژه ایجاد باغ شهر و باغستان‌ها را که برای احداث واحدهای ویلایی و حداکثر دو طبقه پیش‌بینی شده است، در اطراف شهرها و به ویژه کلان‌شهرها پیگیری کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، دستگاه‌های دولتی در ایران صرفاً‌ بر اساس ایده و دستور شخص محمود احمدی‌نژاد، احداث باغ شهرها را در حومه شهرها در دستور کار خود قرارداده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در روز ۲۸ آذر ماه سال ۱۳۸۶ نیز در یک گفت و گوی تلویزیونی از «تلاش دولت برای ساماندهی بازار مسکن» خبر داده و گفته بود: «هم اکنون تغییر الگوی شهرسازی و مسکن در حال طراحی و اجرا است.»

در اواخر سال ۱۳۸۶ روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در این باره نوشته بود، احداث باغ‌شهرها در اطراف شهرهای بزرگ در واقع همان «طرح ویژه دولت برای ساماندهی مسکن در شهرهای بزرگ است.»

همچنین بر اساس اعلام منوچهر خواجه‌دلویی، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن، برای اجرای پروژه احداث باغ‌شهرها در اطراف شهرهای بزرگ بیش از ۱۰۰هزار هکتار زمین در سراسر کشور شناسایی شده که حدود سه هزار هکتار آن مربوط به تهران است.

از سوی دیگر در حالی که پیشتر برخی منابع نزدیک به دولت در ایران هدف از تصمیم دولت برای احداث باغ‌شهرها را اقدامی برای «کنترل گرانی در بازار مسکن» اعلام کرده بودند، معاون وزیر مسکن جمهوری اسلامی «هدف اصلی» از اجرای این طرح را «صرفاً حفظ فضای سبز موجود در اطراف شهرها و توسعه آنها» اعلام کرده است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان شهرسازی نسبت به پیامدهای اجرای طرح باغ‌شهرها هشدار داده و از این بابت ابراز نگرانی کرده‌اند که باغ شهرهایی که در حاشیه شهرهای بزرگ احداث می‌شوند به محلی برای جذب ساکنان روستاها و شهرهای کوچک تبدیل شوند.

یکی دیگر از نگرانی‌های کارشناسان احتمال آسیب دیدن اراضی کشاورزی و فضای سبز موجود در حاشیه شهرهای بزرگ است.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در طول سال گذشته بارها از سیاست ویلاسازی و ایجاد باغ شهرها حمایت کرده و در آخرین اظهار نظر خود در این باره خواستار قطعه‌بندی زمین‌های حومه تهران و ویلا‌سازی در این زمین‌ها شده است .
XS
SM
MD
LG