لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

کانادا خواستار آزادی «فوری» رهبران بهايی در ايران شد


لارنس کنون، وزیر امور خارجه کانادا
لارنس کنون، وزیر امور خارجه کانادا
وزیر امور خارجه کانادا، با محکوم کردن دوباره ادامه بازداشت هفت تن از رهبران بهایی در ایران، یک بار دیگر از جمهوری اسلامی خواسته است، آنها را «فوراً» آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لارنس کنون، وزیر امور خارجه کانادا، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای یک بار دیگر خواستار آزادی هفت تن از رهبران بهایی در ایران شده است.

وی در این باره گفته است: «با کمال تاسف باید بگویم که مقام‌های ایرانی همچنان هفت تن از رهبران جامعه بهایی این کشور را که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۰ به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند، همچنان در زندان نگاه داشته‌اند.»

لارنس کنون در اواخر مرداد ماه و پس از انتشار خبر صدور حکم ۲۰ سال زندان برای هر یک رهبران بهایی در ایران، این حکم را که در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال کاهش یافته است، «غيرقابل تحمل و بسيار نگران کننده» خوانده و خواستار آزادی آنها شده بود.

وزیر امور خارجه کانادا همچنین افزوده است: «این افراد ۲۸ ماه را در شرایط سختی در زندان گوهردشت سپری کرده‌اند. اتهام‌های وارده شده علیه آنها انعکاس دهنده تحریف آگاهانه دین آن و نیز خدماتی است که به جامعه خود ارایه می‌دهند.»

آقای کنون همچنین افزوده است:‌ «کانادا بر این باور است که هرگونه مجازات زندانی برای چنین اتهام‌هایی بیش از حد است و از این رو این افراد باید هر چه زودتر بدون قید و شرطی آزاد شده و به خانواده‌های خود ملحق شوند.»

فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، هفت تن از رهبران جامعه بهايی ايران هستند که از حدود دو سال پيش در زندان به سر می‌برند.

در مرداد ماه سال جاری دادگاهی در تهران هر کدام از این افراد را به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم کرده بود، اما در اواخر شهریور ماه ديان علايی، نماينده جامعه بهاييان در سازمان ملل متحد، اعلام کرد، حکم صادر شده به ۱۰ سال کاهش یافته است.

دستگاه قضايی جمهوری اسلامی اين هفت نفر را به اتهام «جاسوسی، اقدام عليه امنيت ملی، همکاری با اسرائیل و محاربه» محاکمه کرده بود. آخرين جلسه دادگاه رسيدگی به اين اتهام‌ها در اواخر خرداد ماه برگزار شد و پس از سه روز به پايان رسيده بود.

این اتهام‌ها در حالی علیه رهبران جامعه بهایی ایران مطرح شده است که به گفته خانم علایی، اين هفت تن تنها به امور روحانی و اداری جامعه بهاييان رسيدگی می‌کردند و هيچ خلافی مرتکب نشده‌اند.

آئین بهایی در سال ۱۸۶۳ میلادی در ایران شکل گرفته است و گفته می‌شود شمار پیروان آن هم اکنون به هفت میلیون نفر می‌رسد که از این تعداد تنها ۳۰۰ هزار نفر در ایران به سر می‌برند.

بر اساس اعلام جامعه بهایی ۴۷ نفر از پیروان این آئین هم اکنون در ایران به دلیل اعتقادات خود در زندان به سر می‌برند.

بهاییان در ایران اجازه تحصیل در دانشگاه‌ها و استخدام در دستگاه‌های دولتی را ندارند.
XS
SM
MD
LG