لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

بانک مرکزی ایران شمش‌های طلای خود را حراج می‌کند


به دنبال ادامه روند افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده است، علاوه بر فروش سکه، اقدام به حراج حضوری شمش طلا خواهد کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرده است، فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری از روز شنبه بیستم فروردین ماه در بانک کارگشایی آغاز می‌شود.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر در ایران به شدت افزایش یافته است.

به گفته محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در روز پنج‌شنبه به ۴۵۵ هزار تومان رسیده و بدین ترتیب نسبت به روز پیش از آن ۱۰ هزار تومان افزایش داشته است.

گفتنی است، حدود شش ماه پیش قیمت هر سکه بهار آزادی طرح قدیم در بازار ایران ۳۷۰ هزار تومان بود.

همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در روز پنج‌شنبه در بازار تهران به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

در این میان بانک مرکزی جمهوری اسلامی علت حراج شمش‌ طلا را در کنار فروش سکه «پاسخگویی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل درمعاملات» اعلام کرده است.

با این همه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نسبت به ادامه روند رو به افزایش قیمت سکه و طلا در روزهای آینده هشدار داده و با اشاره به اقدام بانک مرکزی برای کنترل بازار در هفته آینده گفته است: «در صورت آغاز حراج سکه در بازار، قیمت‌ها در این بخش کاهش خواهد یافت و روند افزایشی آن متوقف می‌شود.»

در اوایل مهر ماه سال گذشته خورشیدی نیز به دنبال ادامه نوسان‌ها در بازار ارز و طلا در ایران محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود: «قیمت سکه اگر بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد تا حدی سکه به بازار تزریق خواهیم کرد که قیمت‌ها کاهش یابد و به حد تعادل برسد.»

در آن زمان برخی از کارشناسان نوسان‌های شدید در بازار ارز و طلا در ایران را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی بر شمرده بودند.

هر چند روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست در گزارشی در این باره به نقل از چند کارشناس اقتصادی نوشته بود که دولت ایران از طریق دامن زدن به نوسان‌ها در بازار ارز و طلا به دنبال افزایش درآمدهای خود است.

در این میان خبرگزاری مهر به نقل از فعالان بازار سکه و طلا علت افزایش کنونی قیمت طلا در بازارهای ایران را ناشی از افزایش قیمت جهانی طلا و نیز افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش قیمت هر دلار آمریکا در روز چهارشنبه با ۱۰ تومان افزایش به ۱۱۲۵ تومان رسیده است.

همچنین گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که همزمان با روند رو به افزایش قیمت طلا در ایران بانک کارگشایی از اعلام قیمت‌ رسمی برای سکه خودداری کرده که این امر نیز دلیل دیگری برای افزایش قیمت سکه به شمار می‌آید.
XS
SM
MD
LG