لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

بهمنی: هیئت دولت با حذف چهار صفر از پول ملی موافقت کرد


بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی ایران، انجام تمهیدات لازم برای جایگزینی پول ملی جدید دست‌کم سه سال طول می‌کشد.
بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی ایران، انجام تمهیدات لازم برای جایگزینی پول ملی جدید دست‌کم سه سال طول می‌کشد.
رئیس ‌کل بانک مرکزی ایران روز دوشنبه خبر داد که هیئت دولت جمهوری اسلامی با پیشنهاد این بانک برای حذف چهار صفر از واحد پول ملی موافقت کرده و روند اجرای این طرح دست کم سه سال طول خواهد کشید.

محمود بهمنی به خبرگزاری فارس گفته است: «هیئت دولت عصر روز یکشنبه موافقت خود را با کلیات پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی اعلام کرد.»

وی همچنین افزود: «بر این اساس قرار شد آن بخش از جزئیات طرح که شامل نام واحد پول ملی جدید و جزء اعشار آن است، به زودی از طریق سایت بانک مرکزی به نظرخواهی عمومی گذاشته شود.»

بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی ایران، انجام تمهیدات لازم برای جایگزینی پول ملی جدید دست‌کم سه سال طول می‌کشد.

اعلام موافقت هیئت دولت با حذف چهار صفر از واحد پول ملی در حالی است که در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، محمود بهمنی گفته بود، انجام این کار به نظر افکار عمومی بستگی دارد.

وی در این باره گفته بود: «اگر افکار عمومی به این طرح خیر بگوید، این کار انجام نخواهد شد. افکار عمومی برای اجرای حذف صفرها باید آماده باشد.»

با این همه پیشتر شمس‌الدین حسینی، ‌وزیر امور اقتصادی و دارایی جهموری اسلامی، اعلام کرده بود، دولت در سال جاری بر روی حذف صفرها از پول ملی تمرکز خواهد کرد.

در اواخر دی ماه سال ۱۳۸۸ محمود احمدى‌نژاد، رئیس دولت دهم اعلام کرد، دولت وى قصد دارد به منظور «واقعى کردن ارزش ریال»، اقدام به حذف صفرها از واحد پول ملى کند.

وی همچنین با بیان این که اجراى همزمان هدفمند سازى یارانه‌ها همراه با تغییر واحد پول ملى به افزایش قدرت خرید مردم منجر مى‌شود، ارزش کنونى ریال را «غیر واقعى» توصیف کرده و گفته بود: « ما مى‌خواهیم واحد پول را تغییر دهیم و صفرها را برداریم و ارزش ریال را واقعى کنیم.»

دولت محمود احمدی‌نژاد پس از چند ماه تاخیر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از ابتدای دی ماه سال ۱۳۸۸ اجرا کرده است، که در نتیجه آن بهای بسیاری از کالاهای مصرفی و حامل‌های انرژی در ایران به شدت افزایش یافته است.

در این میان با توجه به رشد اقتصادی اندک ایران در سال‌های گذشته و نیز نرخ بالای تورم، کارشناسان نسبت به موثر بودن حذف صفرهای پول ملی برای مهار تورم و تقویت ارزش برابر ریال ابراز تردید می‌کنند.

در بیش از ۳۰ سالی که از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران می‌گذرد، ارزش برابری ریال در مقابل ارزهای معتبر بین‌المللی بیش از ۲۰۰ برابر کاهش یافته است.

این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اواخر سال ۱۳۸۸ در گزارشی با انتقاد از سیاست تثبیت نرخ ارز در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی اذعان کرده بود که قیمت واقعی هر دلار در بازار بین سه تا هفت هزار تومان است، نه یک هزار تومان.

کاهش ارزش ریال در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به افزایش حجم اسکناس‌های در گردش در ایران منجر شده است به طوری که به نوشته روزنامه «روزگار» در روز دوشنبه، از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۸۶ شمار اسکناس‌های در گردش در کشور از ۲۷۷ میلیون برگه به هشت میلیارد و ۱۲۰ میلیون برگه افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG