لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

استقبال ایران از آمادگی قاهره برای از سرگیری روابط با تهران


به دنبال اظهارات وزیر امور خارجه مصر که از آمادگی کشورش برای از سرگیری روابط با تهران و «گشودن فصلی نو» در روابط با ایران سخن گفته بود، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز از این سخنان استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه از سخنان نبیل العربی، همتای مصری خود، در باره آمادگی قاهره برای از سرگیری روابط با تهران استقبال کرده است.

وزیر امور خارجه مصر روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری با اعلام حمایت از برقراری رابطه میان قاهره و تهران، از ایران به عنوان «کشوری دوست»‌ نام برده و گفته بود، کشورش آماده «گشودن فصلی تازه در روابط با ایران» ‌است.

ایران و مصر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی روابط دیپلماتیک ندارند.

رهبران جمهوری اسلامی در سال‌های آغازین انقلاب مقام‌های مصری را به دلیل امضای پیمان صلح کمپ دیوید با اسرائیل متهم به خیانت به جهان اسلام می‌کردند.

با این حال در ۱۵ سال گذشته جمهوری اسلامی بارها برای از سرگیری روابط با مصر تلاش کرده بود که درخواست تهران در این زمینه همواره با مخالفت دولت حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر روبرو شده بود.

در این میان علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به اعلام آمادگی مصر برای از سرگیری رابطه با ایران گفته است: «قطعاً روابط خوب دو کشور می‌تواند به ثبات، امنیت و توسعه منطقه کمک نماید.»

وی همچنین اظهار داشته است: «روابط تاریخی دو کشور علیرغم فراز و نشیب‌های خود همواره تداوم داشته و امیدواریم در فضای جدید ایجاد شده شاهد ارتقاء این روابط بین دو کشور و دو ملت بزرگ ایران و مصر باشیم.»

علی‌اکبر صالحی همچنین از تحولات تازه در مصر و اعتراض‌های مردم این کشور علیه حکومت حسنی مبارک، که به کناره‌گیری وی منجر شد،‌ از این رویدادها با عنوان «حرکت به سمت تحقق خواسته‌های عدالت‌طلبانه» یاد کرده و آن را «برگ جدیدی» در تاریخ مصر دانسته است.
XS
SM
MD
LG