لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

سپاه از تولید موشک بالستیک جدیدی برای حمله به شناورها خبر داد


موشک خلیج فارس
موشک خلیج فارس
در حالی که سپاه پاسداران از تولید انبوه موشک بالستیک جدیدی به نام «خلیج فارس» خبر داده و اعلام کرده است، این موشک می‌تواند با کلاهک ۶۵۰ کیلوگرمی خود انواع ناوها و شناورها را هدف قرار دهد، فرمانده نیروی دریایی سپاه یک بار دیگر تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران روز دوشنبه از «تولید انبوه موشک‌های بالستیک هوشمند برای‏‎ ‎مقابله با اهداف دریایی» خبر داده است.

وی درباره ویژگی‌های این موشک جدید که «خلیج فارس» نام دارد، اظهار داشته است: «‎سرعت این موشک‌ها مافوق صوت است و ردگیری و ‏مقابله با ‏آن‌ها برای دشمن امکانپذیر‎ ‎نیست. با توجه به اینکه تهدیدات احتمالی دشمن عمدتاً موشکی، ‏هوایی و دریایی خواهد‎ ‎‎بود، سپاه به توانمندی‌هایی مجهز شده است که بتواند فناوری پیشرفته دشمن را ‏خنثی‎ ‎کند‎.»

همچنین امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم در باره مشخصات این موشک گفته است:‌ «موشک هوشمند و بالستیک "خلیج فارس" یک موشک مافوق صوت و کشتی‌زن بوده و تفاوت آن با موشک‌های قبلی این است که دیگر موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زیر صوت و به صورت کروز عمل می‌کردند اما "خلیج فارس" با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.»

وی همچنین برد این موشک را ۳۰۰ کیلومتر و سوخت آن را از نوع جامد اعلام کرده و افزوده است: «موشک "خلیج فارس " به صورت هدایت ترکیبی عمل کرده به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل می‌کند و در این حالت هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت این موشک که کلاهکی با حدود ۶۵۰ کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.»

اوایل دی ماه سال جاری نیز وزیر دفاع جمهوری اسلامی از تحویل موشک‌های جدید کروز به یگان‌های عملیاتی نیروی دریایی ارتش ایران خبر داده بود.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر برنامه موشکی خود را توسعه داده و مقام‌های نظامی ایران هر از چند گاهی از ساخت و آزمایش گونه‌های تازه‌ای از موشک‌ها خبر می‌دهند.

هر چند برخی از کارشناسان غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در اعلام توانمندی‌های نظامی خود «اغراق‌» می‌کند، با این حال ایالات متحده آمریکا و اسرائیل همواره نسبت به توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی در کنار برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند و اعلام کرده‌اند، برای جلوگیری از آنچه تلاش جمهوری اسلامی برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای می‌دانند، استفاده از همه گزینه‌ها حتی حمله نظامی را همچنان مد نظر قرار می‌دهند.

در این میان علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، روز دوشنبه با اعلام این که نیروی دریایی سپاه به تجهیزات زیرسطحی مجهز می‌شود، یک بار دیگر تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است.

وی با بیان این که «جمهوری اسلامی در زمان تهدید توانمندی بستن تنگه هرمز را دارد»، اظهار داشته است: «اگرهرعامل و قدرتی کوچکترین حرکتی انجام دهد که به امنیت منطقه خدشه وارد گردد، پاسخ بسیار قاطع به آن خواهیم داد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی و به ویژه فرماندهان نظامی این کشور در گذشته نیز بارها تهدید کرده‌اند، در صورت حمله به ایران تنگه هرمز را که که نقش عمده‌ای در تامین انرژی مورد نیاز کشورهای صنعتی جهان را دارد، خواهند بست.

این در حالی است که کشورهایی مانند عربستان سعودی در مقابل این تهدیدات گفته‌اند، که بستن تنگه هرمز را به منزله اعلان جنگ تلقی خواهند کرد.

همچنین دریادار مائوری‌زیو جمیگنانی، فرمانده نیروی دریایی ناتو، در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸، تهدید‌های ایران را برای بستن تنگه هرمز «خیالبافی» نامیده و گفته بود گذرگاه‌های بین‌المللی را نمی‌توان بست.

پیشتر نیز دریاسالار کوین کاسگریف، فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا در واکنش به تهدید‌های ایران گفته بود: «آنها (ایرانیان) نمی توانند تنگه هرمز را ببندند. آنها اجازه چنین کاری را نخواهند یافت.»
XS
SM
MD
LG