لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

دولت آمریکا ۱۰ شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا ۱۰ شرکت خارجی را در اروپا و آسیا به دلیل ارتباط آنها با طرف‌های ایرانی در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، ۱۰ شرکت دیگر را به دلیل ارتباط با طرف‌های ایرانی در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار داده است.

بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده این شرکت‌ها را با داشتن ارتباط با بانک ملت و نیز شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی متهم کرده است،‌ که به نوبه خود با برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی ایران مرتبط هستند.

از میان ۱۰ شرکتی که در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است، هشت شرکت در جزیره مَن بریتانیا و یک شرکت در سوییس و یک شرکت دیگر در مالزی مستقر است.

استیوارت لوی،‌ هماهنگ‌ کننده تحریم‌ها علیه ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا، با تاکید بر مقابله کشورش با تلاش‌های ایران به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا و سایر کشورها گفته است: «ایران از شرکت‌های صوری و سایر روش‌های فریبکارانه برای پنهان ساختن فعالیت‌های غیرقانونی خود استفاده می‌کند.»

در اوایل آبان ماه سال جاری خورشیدی نیز،‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود، ۳۷ «شرکت صوری» مرتبط با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

در بیانیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا در این باره آمده بود،‌ ایران فعالیت‌های خود را در پشت «شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های کشتی‌رانی» پنهان کرده است.

ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۸ شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و همچنین بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون نزدیک به ۷۰ «شرکت صوری» مرتبط با کشتی‌رانی ایران، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

قرار گرفتن شرکت‌های خارجی در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا بدین معنا است که این شرکت‌ها دیگر اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهند داشت و شرکت‌های آمریکایی نیز نمی‌توانند با این شرکت‌ها تماس برقرار کنند.

به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان این کشور بر این باور هستند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به توان لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

هر چند تهران همواره چنین اتهام‌هایی را رد کرده است، اما در تازه‌ترین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح شده است که مقام‌های ایرانی همچنان از ارایه توضیحات بیشتر درباره سوال‌های باقی مانده به ویژه در باره ماهیت احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود سرباز می‌زنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت استفاده در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان بخشد.
XS
SM
MD
LG