لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

سلطانیه: ایران به نامه آمانو درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی‌اش پاسخ داد


در آستانه برگزاری نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن قرار است از جمله گزارش تازه مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران بررسی شود، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس، از ارسال پاسخ رییس سازمان انرژی اتمی ایران به نامه یوکیا آمانو درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه اعلام کرد، دو روز قبل پاسخ فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به نامه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «به طور رسمی» به وی تحویل داده شده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارم خرداد ماه گزارش تازه‌ای در باره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در اختیار اعضای شورای حکام آژانس و نیز اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داده و در این گزارش با اشاره به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران خواستار توضیح مقام‌های ایرانی در این باره شده بود.

وی در این گزارش تاکید کرده بود، «اطلاعات تازه‌ای» در باره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران دریافت کرده است.

این گزارش قرار است، در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که از روز ششم تا دهم ماه ژوئن در وین برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد.

یوکیا آمانو در آخرین گزارش خود در باره برنامه هسته‌ای ایران همچنین با اشاره به نگرانی‌های آژانس در این باره اعلام کرده بود، در تاریخ ششم ماه مه سال جاری میلادی با ارسال نامه‌ای به فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از وی در این باره توضیح خواسته و خواستار دسترسی بازرسان آژانس به تمام مکان‌ها، تجهیزات، اسناد و افراد مرتبط شده است.

در این میان علی‌اصغر سلطانیه درباره مفاد پاسخ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به این نامه اظهار داشته است: «در این نامه مروری بر موضوع هسته‌ای ایران و مراحل طی شده تاکنون شده است، همچنین در این نامه بر این مسئله که اتهامات وارد شده به ایران در چارچوب "مطالعات ادعایی" بی‌اساس بوده تاکید شده است. همچنین در این نامه آمده است که آژانس باید به تعهد خود مبنی بر بستن موضوع مدالیته هسته‌ای میان آژانس و ایران عمل کند، چرا که این موضوع خاتمه یافته است.»

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین افزوده است: «آقای عباسی در این نامه تاکید کرده‌اند، چنانچه این مسئله مختومه اعلام شود و در صورتی که سوالاتی درباره موضوع هسته‌ای ایران وجود داشته باشد، ایران حاضر است به آنها پاسخ دهد، اما در رابطه با مطالعات ادعایی این مسئله خاتمه یافته است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از چند سال پیش سرگرم بررسی گزارش‌هایی است که از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه‌ هسته‌ای ایران دریافت کرده است.

از جمله مواردی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود نیز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بود، می‌توان به اطلاعاتی درباره تلاش ایران برای طراحی یک کلاهک هسته‌ای و جایگزینی آن با کلاهک‌ متعارف موشک شهاب- ۳ اشاره کرد.

هر چند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیحی درباره اطلاعات تازه‌ای که درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران دریافت کرده، نداده است، اما خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از یک مقام آگاه در آژانس اعلام کرده بود، که اطلاعات تازه درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سال ۲۰۰۴ تا «این اواخر» است.

بر اساس این گزارش اطلاعات تازه‌ای که آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران دریافت کرده است، به نگرانی‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دامن می‌زند.

«تلاش آمریکا برای ارجاع پرونده سوریه به شورای امنیت»

از سوی دیگر علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در جلسه توجیهی آژانس در آستانه نشست شورای حکام درباره تازه‌ترین گزارش‌های مدیر کل درباره ایران و سوریه شرکت کرده بود، با اعلام این که تمرکز اعضای آژانس در این جلسه روی مساله سوریه بوده از تلاش آمریکا برای ارجاع پرونده سوریه به شورای امنیت خبر داده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «آمریکا در تلاش‌هایی سعی دارد موضوع سوریه را از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. این درحالی است که کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در آژانس این تلاش‌ها را غیر حقوقی دانسته و آن را موجب کاهش سطح حقوقی و فنی آژانس می‌دانند.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارم خرداد ماه گزارشی نیز درباره سوریه در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار داده بود، که در آن از جمله آمده بود، تاسیساتی که در سال ۲۰۰۷ در منطقه دیرالزور توسط جنگنده‌های اسرائیلی بمباران شد، به احتمال زیاد یک رآکتور اتمی بوده است.

در گزارش آژانس همچنین تاکید شده بود، سوریه باید بر اساس مفاد پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، ساخت چنین تاسیساتی را به آژانس اطلاع می‌داد.

چنانچه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست پیش روی خود این موضوع را به شورای امنیت گزارش دهد، در آن صورت حکومت سوریه که به دلیل سرکوب معترضان در این کشور توسط آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده است، احتمالاً‌ با تحریم‌های دیگری از سوی شورای امنیت روبرو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG