لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

فرانسه، آلمان و بریتانیا:‌ ایران از رویکرد مقابله دست بردارد


سه کشور غربی طرف مذاکره هسته‌ای با ایران با انتشار بیانیه مشترکی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، از ایران خواسته‌اند،‌ از «رویکرد مقابله» در پرونده هسته‌ای خود دست برداشته و در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای خود اعتماد سازی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، خواستار تلاش ایران برای اعتمادسازی نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای خود شده‌اند.

در این بیانیه که از سوی نماینده آلمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام قرائت شد، آمده است: «راه دیگری نیست جز این که ایران فعالانه در جلب اعتماد نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای خود بکوشد.»

این سه کشور عضو گروه پنج بعلاوه یک همچنین در بیانیه خود آورده‌اند، آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «تصویری بسیار نگران‌کننده» از رفتار تهران ارایه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: «این گزارش نشان می‌دهد که ایران همچنان به مسیر عدم همکاری و رویارویی ادامه می‌دهد.»

در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس در گزارشی درباره برنامه هسته‌ای ایران،‌ یک بار دیگر نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده بود.

در بخشی از این گزارش آمده بود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به اطلاعات موجود همچنان نسبت به «فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی ایران در گذشته یا حال با مشارکت سازمان‌های نظامی شامل فعالیت‌های مرتبط با ساخت یک کلاهک هسته‌ای» نگران است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش همچنین اضافه کرده بود: «شواهدی در دست است که نشان می‌دهد،‌ ممکن است برخی از این فعالیت‌ها پس از سال ۲۰۰۴ نیز ادامه داشته باشد.»

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند، که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا دستیابی به قابلیت ساخت این گونه جنگ‌افزارهای است.

هر چند تهران همواره چنین اتهام‌هایی را رد کرده است، اما در تازه‌ترین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح شده است که مقام‌های ایرانی همچنان از ارایه توضیحات بیشتر درباره سوال‌های باقی مانده به ویژه در باره ماهیت احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود سرباز می‌زنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت استفاده در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان بخشد.

از سوی دیگر هرچند جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای شرکت در دوره تازه گفت و گوهای هسته‌ای، که قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذر ماه در ژنو برگزار شود، اعلام کرده، اما تهران می‌گوید، حاضر نیست در باره نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود و مسائلی مانند مبادله سوخت هسته‌ای مذاکره کند.

این در حالی است که سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا،‌ به عنوان تروئیکای اروپایی،‌ در بیانیه خود هدف از مذاکرات ژنو را واداشتن ایران به اعتماد سازی در برنامه هسته‌ای خود و انجام «گفت و گوهای جدی» در این باره دانسته‌اند.‌

همچنین گلین دیویس، نماینده ایالات متحده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ابراز امیدواری کرده است،‌ این گفت و گوها «شفاف، سازنده و پرمحتوا» باشد.

وی در سخنرانی خود در نشست شورای حکام گفته است: «ما مایل هستیم که خیلی زود از طریق مذاکرات به راه‌حلی برای نگرانی‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یابیم.»

در حالی که نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، مساله هسته‌ای ایران بدون گفت و گو و «برداشتن گام‌های مشخص» از سوی ایران حل نمی‌شود، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس با تکرار مواضع مقام‌های ایرانی گفته است، تهران آماده گفت و گو درباره «مسایل جهانی و منطقه‌ای و تنش‌ها در سراسر جهان»‌ است.

این گونه اظهارات به نگرانی کشورهای غربی در این باره که تهران به دنبال تمرکز بر مسایل غیر مرتبط با مساله هسته‌ای خود در گفت و گوهای پیش رو است، دامن می‌زند.
XS
SM
MD
LG