لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

«آمریکا نگران شتاب گرفتن برنامه‌ هسته‌ای نظامی ایران است»


در حالی که یک مقام اسرائیلی گفته است، ایران زمان بیشتری برای دستیابی به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهای نیاز دارد، برخی مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا از این بابت نگران هستند که جمهوری اسلامی با استفاده از فن‌آوری‌های جدید در ماه‌های آینده به برنامه‌ هسته‌ای نظامی خود شتاب بیشتری بدهد.

روزنامه بریتانیایی فایننشیال‌تایمز روز چهارشنبه در گزارشی از نگرانی مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی نسبت به استفاده جمهوری اسلامی ایران از فن‌آوری‌های پیشرفته در ماه‌های آینده در برنامه هسته‌ای خود و کاستن از زمان لازم برای دستیابی این کشور به جنگ‌افزارهای هسته‌ای خبر داده است.

مقام‌های آمریکایی همچنین از این بابت نگران هستند که سرعت گرفتن برنامه‌ هسته‌ای ایران و به ویژه به کارگیری نسل جدید دستگاه‌های سانتریوفوژ باعث شود که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران فرصت کمتری داشته باشد.

یکی از مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی در این باره به فایننشیال‌تایمز گفته است: «اگر آنها تعداد زیادی از دستگاه‌های سانتریوفوژ نسل دوم را به کار گرفته باشند، در آن صورت ممکن است، زمان لازم (برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای) به شدت کاهش یابد.»

از این رو به گفته این مقام آمریکایی، ایالات متحده آمریکا در انتظار گزارش بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، تا ببیند آیا ایران پیشرفتی در زمینه سانتریوفوژهای جدید داشته است، یا خیر.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند،‌ که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به قابلیت لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، در حالی که ایران برنامه هسته‌ای خود را صرفاً غیرنظامی توصیف می‌کند.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌ خود درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که در ماه نوامبر منتشر شده است، با اشاره به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران، تاکید کرده بود که نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن این برنامه را تایید کند.

در این گزارش همچنین آمده بود که جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد، چند صد دستگاه سانتریوفوژ جدید در تاسیسات هسته‌ای خود در نزدیکی قم نصب و راه‌اندازی کند.

دیوید آلبرایت از موسسه آمریکایی علم و امنیت بین‌الملل در این باره گفته است: «بحران بعدی احتمالاً بر سر نصب و راه‌اندازی این سانتریفوژهای پیشرفته خواهد بود.»

ابراز نگرانی مقام‌های آمریکایی از سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که روز چهارشنبه وزیر امور راهبردی اسرائیل گفته بود، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با مشکل مواجه شده و از این رو ایران برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای به زمان بیشتری نیاز دارد.

موشه یعلون در این باره گفته است: «با همین وضعیت فعلی اگر ایران ادامه دهد، سه سال فرصت لازم دارد تا به ساخت بمب اتمی برسد. البته امید ما این است که ایران به آن مقطع نرسد و تلاش غرب بتواند جلوی فعالیت ساخت بمب اتمی ایران را بگیرد.»

علاوه بر ایالات متحده آمریکا، اسرائیل نیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را به عنوان خطری برای منافع ملی خود ارزیابی می‌کند.

هر چند مقام‌های اسرائیلی از تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای غربی برای حل مساله هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند، اما بارها گفته‌اند که برای جلوگیری از ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران همه گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی را نیز مد نظر قرار می‌دهند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از تهران خواسته است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود به ویژه غنی‌سازی اورانیوم را که در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای نیز به کار می‌رود، متوقف سازد.

ایران با سرپیچی از تن دادن به این درخواست‌ها به توسعه برنامه هسته‌ای خود روی آورده است.
XS
SM
MD
LG