لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۲

آمریکا هفت شرکت و از جمله یک کمپانی اسرائیلی را در ارتباط با ایران تحریم کرد


جیمز استاینبرگ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا
جیمز استاینبرگ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا
آمریکا هفت شرکت خارجی و از جمله یک شرکت کشتیرانی اسرائیلی و شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در چارچوب تلاش‌های خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمز استاینبرگ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد، این کشور تصمیم گرفته است، هفت شرکت خارجی دیگر را در چارچوب تلاش‌های تازه خود برای مهار برنامه هسته‌ای ایران تحریم کند.

وی در این باره به خبرنگاران گفته است: «من آمده‌ام بگویم که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته است، هفت شرکت خارجی را در چارچوب قانون تحریم‌های ایران مصوب ۱۹۹۶ تحریم کند.»

در میان این شرکت‌ها از جمله نام شرکت اسرائیلی گروه برادران عوفر به چشم می‌خورد که یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی خصوصی در جهان به شمار می‌آید.

تحریم یک شرکت اسرائیلی از سوی آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حالی است، که مقام‌های ایرانی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و منکر داشتن هر گونه‌ رابطه‌ تجاری با این کشور هستند.

از سوی دیگر اسرائیل نیز برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و بارها خواستار تشدید تلاش‌های بین‌المللی به منظور بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به فن‌آوری لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای شده است.

شرکت دولتی نفت ونزوئلا نیز یکی دیگر از هفت شرکت خارجی است که توسط وزارت امور خارجه آمریکا تحریم شده است.

همچنین یک شرکت نفتکش اماراتی، یک شرکت کشتیرانی مشترک ایرانی و اماراتی، یک شرکت نفتکش سنگاپوری و نیز یک شرکت کشتیرانی مستقر در موناکو از دیگر شرکت‌های تحریم‌ شده از سوی آمریکا هستند.

جیمز استاینبرگ، درباره تحریم‌های تازه آمریکا علیه این هفت شرکت گفته است: «اقدام امروز در ادامه تلاش‌های پیشین به منظور واداشتن ایران به عمل به تعهدات بین‌المللی خود صورت گرفته است.»

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند و تحریم‌هایی نیز علیه آن وضع کرده‌اند.

در همین چارچوب کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز چند روز پیش ۱۰۰ شرکت دیگر ایرانی را نیز در لیست سیاه تحریم‌های خود قرار داده بود که این اقدام با استقبال آمریکا روبرو شده بود.

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران علاوه بر تحریم‌هایی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران وضع کرده است.

شورای امنیت تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را دارد، متوقف سازد.

ایران با نادیده گرفتن این درخواست‌ها به توسعه برنامه هسته‌ای خود پرداخته است.
XS
SM
MD
LG