لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

گزارش مجلس: آمارهای دولت درباره اشتغال و بیکاری غیرواقعی است


در ادامه انتقادها از آمارهای اعلام شده از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد درباره میزان بیکاری و وعده ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی در سال جاری خورشیدی، کمیسیون ویژه «جهاد اقتصادی» مجلس و نیز چند تن از نمایندگان آمارهای دولت درباره اشتغال و نرخ بیکاری را «غیرواقعی» خوانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس کمیسیون ویژه «جهاد اقتصادی» مجلس روز یکشنبه با ارایه گزارشی درباره اشتغال و آمار پایه اقتصادی، نرخ بیکاری اعلام شده از سوی دولت را غیرواقعی اعلام کرده و تاکید کرده است، «همان نرخ غیر واقعی نیز با ادعای دولت در اشتغال‌زایی همخوانی ندارد.»

حسین نجابت که در جلسه علنی مجلس سخن می‌گفت با اشاره به اعلام ایجاد یک میلیون ۶۰۰ هزار شعل از سوی دولت در سال ۱۳۸۹ اظهار داشته است: «از نظر آماری بر اساس معیارهای سازمان بین‌المللی کار، اعلام دولت مبنی بر ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ اشتباه بود، چون دولت فردی را که حتی چند ساعت در هفته مشغول کار است، شاغل فرض می‌کند.»

در این میان رئیس کمیسیون ویژه «جهاد اقتصادی» مجلس با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در ایران و تناقض آن با آمارهای دولت در زمینه ایجاد اشتغال گفته است: «در شاخص‌های اقتصادی در صورتی که شغل ایجاد شود شاخص‌ها تغییر می‌کند، اما در سال ۸۸ آمار بیکاری ۱۱ درصد بوده که علیرغم ادعاهای دولت مبنی بر ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ آمار بیکاری به ۱۳ و نیم درصد افزایش یافته است.»

این انتقادها نسبت به آمارهای اعلام شده از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد توسط نمایندگان اصولگرای مجلس درحالی مطرح می‌شود که به ویژه در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آنها انتقادهای مشابه اصلاح‌طلبان درباره «دستکاری دولت در آمارها» را به شدت رد می‌کردند.

این در حالی است که احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز روز یکشنبه در سخنانی در جلسه علنی مجلس از فشار دولت به دستگاه‌های تهیه‌کننده آماری برای جلوگیری از انتشار آمار اقتصادی خبر داده و گفته است: «چرا دولت به دستگاه‌های تهیه‌کننده آمار فشار می‌آورد که رقم رشد اقتصادی را منتشر نکنند؟ دولت آخرین نرخ آماری را منتشر کرده مربوط به سه ماهه دوم سال ۸۷ است. دولت نهم و دهم همواره نرخ رشد را با یک فصل تاخیر ارائه کرده، اما در دو سال و نیم گذشته هیچ رقمی ارائه نکرده است.»

وی همچنین افزوده است: «اگر نرخ رشد موجود نشان دهنده توفیقات بود، دولت حتما آن را ارائه می‌کرد. آخرین نرخ بیکاری که دیدم در بهار ۸۹ بوده است. علائمی داریم که نشان می‌دهد، در چه وضعی هستیم.»

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه میزان رشد اقتصادی ایران در سال‌های گذشته و میزان فرصت‌های شغلی ایجاد شده پرداخته و گفته است: «در برنامه سوم توسعه از سال ۷۹ تا ۸۳ متوسط نرخ رشد اقتصادی شش ممیز ۳۶ صدم درصد بوده و ۵۵۸ هزار و ۶۰۰ نفر سالانه شاغل شده‌اند. در برنامه چهارم توسعه نیز از سال ۸۴ تا ۸۶ نرخ رشد اقتصادی شش ممیز ۶۶ صدم درصد بوده و سالانه برای ۷۶۴ هزار و ۶۳۳ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.»

احمد توکلی همچنین افزوده است: «دولت در سال ۸۹ نرخ رشد اقتصادی را نداد و صندوق بین المللی پول نرخ رشد سال ۸۹ را یک درصد پیش بینی کرد. در حالی که پیش‌بینی این صندوق در سال ۸۸، هفت دهم درصد بود. یعنی دولت می‌گوید وقتی نرخ رشد اقتصادی من نزدیک هفت درصد باشد ایجاد شغل بیش از ۷۰۰ هزار نفر است، زمانی هم که یک درصد باشد می‌شود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر. به نظر ما این نشدنی است. هر کسی اقتصاد خوانده باشد و در حد لیسانس هم باشد، این را قبول نمی‌کند، چنین معجزه‌ای در هیچ جای دنیا اتفاق نیفتاده است.»

در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران نیز در همین زمینه گفته بود: «رشد اقتصادی به شدت پایین آمده و حتی گاه منفی است. اشتغال وضع خوبی ندارد. تولید در همه عرصه‌ها لطمه فراوان دیده است. مگر می‌شود مدعی ایجاد دو و نیم میلیون شغل شد، ولی رشد اقتصادی پایین باشد. ایجاد دو و نیم میلیون فرصت شغلی مستلزم حداقل ۲۰ درصد رشد اقتصادی است.»

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در یک گفت و گوی تلویزیونی در تشریح برنامه‌های دولت خود برای ایجاد اشتغال اظهار داشته بود: «بیکاری جوانان و اینکه افراد نتوانند شغل مناسب شخصیت و شان خود پیدا کنند، پذیرفتنی نیست. سال گذشته رکورد شکسته شد و یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد و پیش‌بینی ما برای امسال ایجاد دو و نیم میلیون شغل است که اگر همین روند را دو سال انجام دهیم بساط بیکاری از کشور جمع می‌شود.»

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی اصولگرایان آمارهای اعلام شده از سوی دولت در زمینه اشتغال را زیر سوال برده و تاکید می‌کنند، با توجه به ناچیز بودن رشد اقتصادی در سال‌های گذشته امکان ایجاد این میزان فرصت شغلی وجود ندارد.

در همین راستا جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون «جهاد اقتصادی» مجلس نیز با «غیرقابل قبول» خواندن آمارهای دولت گفته است: «بر اساس اطلاعات و آمار و نیز مباحث علمی برای ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی اعلام شده در سال ۸۹ ، نیازمند ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم، در حالی که با رقم سرمایه‌‌گذاری فعلی، اعداد دیگری مطرح می‌شود، چگونه می‌ توان در سال ۹۰ دو و نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد کرد؟»

وی همچنین تحریم‌های بین‌المللی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را باعث وارد آمدن فشار به بخش تولید دانسته و اظهار داشته است: «با این شرایط واحدها نمی‌‌توانند شغل جدیدی ایجاد کنند و حتی اشتغال موجود را از دست می‌‌دهند که با این حساب اطلاعات رئیس مرکز آمار پذیرفتنی نیست .»
XS
SM
MD
LG