لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

«شکایت نمایندگان مجلس از حدود ۵۰ تخلف دولت محمود احمدی نژاد»


به گفته یکی از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، شماری از نمایندگان مجلس به دلیل «تخلفات دولت از قانون اساسی» شکایتی را علیه دولت تنظیم کرده‌اند که در آن حدود ۵۰ تخلف دولت در اجرای قانون ذکر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز دوشنبه اعلام کرده است، شماری از نمایندگان مجلس از دولت به دلیل «استنکاف‌هایی که از قانون اساسی داشته است»، شکایت کرد‌ه‌اند.

این نماینده اصولگرای مجلس در این باره اظهار داشته است: « تعدادی از نمایندگان با استناد به ماده ۲۳۳ آئین‌نامه داخلی مجلس شکایتی از دولت را به هیئت رئیسه ارائه دادند که ‌حدود ۱۰ اردیبهشت ماه این شکایت از طریق هیأت رئیسه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارجاع شد و کمیسیون اصل ۹۰ هم موظف است که حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز وارد بودن شکایت و یا وارد نبودن شکایت را طی نامه‌ای به هیأت رئیسه اعلام کند.»

بر اساس ماده ۲۳۳ آئین‌نامه داخلی مجلس هرگاه حداقل ده نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون‌ ذی‎ربط ارجاع می‌شود.

در این میان در صورتی که کمیسیون اصل ۹۰ شکایت نمایندگان از دولت را تایید کند، موضوع توسط هیات رئیسه مجلس برای رسیدگی «خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی» به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‏صلاح ارسال می‌شود.

فاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰، با اعلام این که ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس نامه شکایت از دولت را امضا کرده‌اند، گفته است: «در این شکایت به طور مستدل حدود ۵۰ مورد از تخلفات دولت در چندین محور ذکر شده است.»

خبر شکایت نمایندگان مجلس از دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی منتشر شده است که به ویژه به دنبال علنی شدن اختلاف‌ها میان رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد بر سر وزارت اطلاعات، حملات اصولگرایان حامی آیت‌الله علی خامنه‌ای به رئیس دولت و اطرافیان وی بالا گرفته بود.

با این حال پس از آن که محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته از موضع اولیه خود مبنی بر مخالفت با ادامه حضور حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات کوتاه آمد، به نظر می‌رسید، تا حدودی ازدامنه حملات اصولگرایان به وی کاسته شده باشد.

ادغام خودروسازان

از سوی دیگر حسین هاشمی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس، طرح ادغام خودروسازان در ایران را به «جریان انحرافی» منتسب کرده و از مخالفت مجلس با این طرح خبر داده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «با هر ادغامی که بخواهد در بخش خودروسازی رخ دهد مخالف هستیم، این مسئله در زمان بذرپاش مطرح شد که مخالفت کردیم ولی مجدد این را اعلام کردند که همچنان ما مخالف هستیم.»

«جریان انحرافی» عبارتی است که اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی برای اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور، به کار می‌برند.
XS
SM
MD
LG