لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

«اعمال فشار به نمایندگان براى پس گرفتن امضاهاى سؤال از احمدى‌نژاد»


به دنبال انتشار خبرهایى درباره پس گرفتن امضاهاى طرح سؤال از احمدى‌نژاد توسط شمارى از نمایندگان، على مطهرى، که این طرح را با امضاى ۱۰۰ نماینده ارائه کرده بود، در نامه‌اى به هیئت رئیسه مجلس از «اعمال فشار به نمایندگان براى پس گرفتن امضاها» انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزارى مهر، على مطهرى، یکى از نمایندگان اصولگراى مجلس، روز یکشنبه در نامه‌اى به هیئت رئیسه مجلس، از موضع‌گیرى برخى از اعضاى هیئت رئیسه درباره این طرح انتقاد کرده و آن را به منزله اعمال فشار به نمایندگان براى پس گرفتن امضاهاى خود دانسته است.

روز یکشنبه هفته گذشته طرح سؤال از محمود احمدى‌نژاد، که به امضاى ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده بود، رسماً به هیئت رئیسه مجلس شوراى اسلامى تسلیم شده بود.

به گفته على مطهرى، که از وى با عنوان طراح اصلى طرح سؤال از احمدى‌نژاد یاد مى‌شود، در این طرح ۱۱ سؤال شامل سه سؤال اقتصادى، سه سؤال درباره اجراى قانون، سه سؤال سیاسى و دو سؤال فرهنگى گنجانده شده بود.

بر اساس برخى گزارش‌ها مهم‌ترین محورهاى طرح سؤال از محمود احمدى‌نژاد «تخلفات قانونى دولت ازجمله عدم اجراى قانون مترو و عدم معرفى وزیر ورزش در مهلت قانونى و هم‌چنین مسائل مربوط به امور فرهنگى از جمله اجراى قانون عفاف و حجاب در کشور» بوده است.

اندکى پس از تحویل این طرح به هیئت رئیسه مجلس، محمد دهقان، یکى از اعضاى هیئت رئیسه، اعلام کرده بود: «اکثریت اعضاى هیئت رئیسه طرح سؤال از رئیس جمهور را با توجه به اوضاع کشور، به مصلحت ندانستند.»

همچنین روح‌الله حسینیان، یکى از نمایندگان حامى دولت، نیز روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزارى فارس با اشاره به احتمال منتفى شدن سؤال از احمدى‌نژاد گفته بود: «روزهایى که نمایندگان از احمدى‌نژاد ناراحت بودند، این امضاها جمع‌آورى شده است و برخى از این نمایندگان در شرایط کنونى طرح سؤال را مصلحت نمى‌دانند و امضاى خود را پس خواهند گرفت.»

وى همچنین افزوده بود: «مصلحت نیست طرح سؤال از رئیس‌جمهور بنا به شرایط منطقه و شرایط داخلى مطرح شود و با توجه به ملاقات اخیر نمایندگان با رهبر معظم انقلاب، قطعاً طرح سؤال از رئیس‌جمهور مورد رضایت مقام معظم رهبرى نیست.»

على مطهرى نیز در واکنش به این اظهارات حسینیان به خبرآنلاین گفته بود: «امضاهایى که در ایام قهر رئیس‌جمهور جمع‌آورى شد، کمتر از ده تاست و به فرض محال همه امضاها هم در آن ایام جمع شده باشد، تغییرى در ماهیت قضیه ایجاد نمى‌کند. نمایندگان همه سؤالات را خوانده و امضا کرده‌اند. این سخن آقاى حسینیان به معنى احساساتى بودن نمایندگان و نوعى توهین به آنهاست.»

وى همچنین با اشاره به دیدار شمارى از نمایندگان مجلس با رهبر جمهورى اسلامى اظهار داشته بود: «هیچ ارتباطى بین آن ملاقات و این مسئله نیست، بلکه نتیجه عکس مى‌توان گرفت. در آن ملاقات رهبر انقلاب فرمودند، زمانى که شخصى و از جمله رئیس‌جمهور در حال سخن گفتن است، اگر مخالف سخن او هستید با گفتن "دو دو" حرف او را قطع نکنید. قبلاً هم این توصیه را درباره نمایندگان نسبت به یکدیگر فرموده بودند. این چه ربطى به سؤال از رئیس‌جمهور دارد؟ به علاوه در آن جلسه رهبر انقلاب بر حق نمایندگان در سؤال و استیضاح تأکید کردند.»

در این میان على مطهرى در نامه خود به هیئت رئیسه مجلس از «عدم رعایت بى‌طرفى از سوى هیئت رئیسه» انتقاد کرده و آورده است: «اسامى امضا کنندگان باید محرمانه قلمداد شود و نباید به گونه‌اى رفتار شود که زمینه اعمال فشار به امضا کنندگان با انتشار اسامى آنان فراهم شود.»

وی همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر درباره پس گرفتن امضای نمایندگان اظهار داشته است: «به نظر می‌رسد که خبر از پس گرفتن امضاها در ایام تعطیل مجلس نوعی فضاسازی برای ایجاد رعب و تزلزل در میان امضاکنندگان است، اما اکثر قریب به اتفاق امضاکنندگان از روی عقیده و ایمان امضا کرده‌اند و قصد اصلاح و تفاهم دارند نه تخریب و دشمنی، فرضاً کسی هم بخواهد امضای خود را پس بگیرد، شخصیت خود را زیر سؤال می‌برد و باید در مقابل مردم پاسخگو باشد، چون سؤال از رئیس جمهور در برخی موارد خواست اکثر مردم است.»

علی مطهری همچنین وزیر کشور را نسبت به اعمال فشار به نمایندگان تهدید به استیضاح کرده و گفته است: «اگر استانداران و فرمانداران هم بخواهند نمایندگان امضاکننده را تحت فشار قرار دهند، وزیر کشور را استیضاح خواهیم کرد.»

از سوى دیگر ولى اسماعیلى، یکى دیگر از نمایندگان اصولگراى مجلس روز یکشنبه به خبرگزارى ایلنا گفته است که امضاهاى طرح سؤال از رئیس‌جمهور به کمتر از ۷۵ امضا رسیده است.

وى همچنین با اعلام این که بیشتر اعضاى فراکسیون اصولگرایان امضاهاى خود را پس گرفته‌اند، درباره علت پس گرفتن امضاها هم گفته است: «نمایندگان دولت در مجلس در این خصوص بسیار تلاش کردند. به همین جهت این مسئله تأثیر زیادى در پس گرفتن امضاى برخى نمایندگان مجلس در خصوص طرح سؤال از رییس‌جمهور گذاشت.»
XS
SM
MD
LG