لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

پارلمان آلمان خواستار بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران شد


نمایی از صحن پارلمان آلمان، بوندستاگ
نمایی از صحن پارلمان آلمان، بوندستاگ
نمایندگان پارلمان آلمان با اختصاص یکی از جلسات خود به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی، با ابراز نگرانی از وخامت وضعیت حقوق بشر در این کشور،‌ از دولت آلمان خواسته‌اند، تهران را برای بهبود وضعیت حقوق بشر و نیز آزاد کردن سکینه محمدی‌آشتیانی تحت فشار قرار دهد.

به نوشته وب‌سایت پارلمان فدرال آلمان، بوندستاگ، نمایندگان پارلمان آلمان در جلسه عصر روز پنج‌شنبه خود به مدت ۴۵ دقیقه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران تبادل نظر کرده و از دولت این کشور خواسته‌اند، تهران را برای رعایت حقوق بشر تحت فشار قرار دهد.

نمایندگان احزاب حاکم دمکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و حزب دمکرات آزاد و نیز احزاب مخالف سوسیال دمکرات و سبز‌ها با انتشار بیانیه مشترکی تاکید کرده‌اند، از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران وضعیت حقوق بشر در این کشور رو به وخامت نهاده است.

مهم‌ترین احزاب سیاسی آلمان در بیانیه خود، از دولت این کشور خواسته‌اند، دولت ایران را به لغو حکم اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی واداشته و از تهران بخواهد در صورتی که اتهام قتل علیه این زن ایرانی قابل اثبات نیست،‌ وی را بدون درنگ آزاد کند.

براساس اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی، سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، از سوی دادگاه به اتهام «زنای محصنه» به سنگسار و به اتهام قتل همسرش به اعدام با طناب دار محکوم شده است.

با این حال به دنبال واکنش‌های گسترده جهانی نسبت به صدور حکم سنگسار برای خانم آشتیانی، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند، حکم سنگسار وی متوقف شده، ولی حکم اعدام این زن ایرانی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی‌آشتیانی واکنش گسترده کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای غربی را درپی داشته است و تاکنون شمار زیادی از مقام‌های رسمی این کشورها خواستار آزادی این زن ایرانی ‌شده‌اند.

در این میان نمایندگان پارلمان آلمان در بیانیه خود با اشاره به این که در نظام جزایی جمهوری اسلامی «اعتراف‌های متهم به عنوان مدرک اصلی جرم» مد نظر قرار می‌گیرد، تاکید کرده‌اند: «این اعتراف‌ها به طور معمول و به صورت سازمان یافته از طریق شکنجه گرفته می‌شود.»

احزاب سیاسی آلمان از سلول انفرادی و جلوگیری از دسترسی متهمان به وکیل به عنوان شیوه‌هایی یاد کرده‌اند که در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای «سرعت بخشیدن به اعتراف‌گیری و نیز جلوگیری از پی بردن افکار عمومی به شیوه‌های هولناک شکنجه» در زندان‌های ایران به کار گرفته می‌شود.

در بیانیه شش صفحه‌ای نمایندگان پارلمان آلمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، با اشاره به جلوگیری حکومت از برگزاری تجمعات، محدود شدن آزادی بیان و بازداشت‌های خودسرانه، از دولت آلمان خواسته شده است، در چارچوب تماس‌های دوجانبه و چند جانبه با دولت ایران، از تهران بخواهد به عنوان یکی از امضا کنندگان میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر عمل کرده و به حقوق اساسی شهروندان خود احترام بگذارد.

همچنین نمایندگان پارلمان آلمان از دولت این کشور خواسته‌اند به دولت ایران یادآوری کند که بخش‌ زیادی از مفاد حقوق بشر در قانون اساسی ایران نیز گنجانده شده است و از تهران بخواهد، مجازات اعدام را لغو کرده و احکام صادر شده اعدام را نیز اجرا نکند.

احزاب حاکم آلمان و عمده‌ترین احزاب مخالف این کشور همچنین در بیانیه مشترک خود با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران، از دولت آلمان خواسته‌اند، با همکاری سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش کند،‌ تا این تحریم‌ها در وهله نخست رژیم ایران را هدف قرار دهد،‌ نه مردم این کشور را.

فراکسیون نمایندگان حزب مخالف چپ‌های آلمان نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای در جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان آلمان، از دولت این کشور خواسته است، از تهران بخواهد، حکم اعدام سکینه آشتیانی را لغو کرده و صدور حکم سنگسار را نیز متوقف سازد.

نمایندگان این حزب همچنین خواستار آزادی دو خبرنگار بازداشت شده آلمانی در ایران و نیز وکیل و پسر سکینه محمدی‌آشتیانی شده‌اند.

در روز هجدهم مهر ماه سال جاری دو خبرنگار آلمانی در حالی که در تبریز سرگرم انجام مصاحبه با پسر سکینه محمدی‌آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار بودند، بازداشت شدند.

در حالی که مقام‌های آلمانی از جمله گیدو وستروله،‌ وزیر امور خارجه آلمان، بارها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند، این دو نفر را آزاد کنند، تاکنون این درخواست‌ها راه به جایی نبرده و چندی پیش نیز مالک اژدرشریفی، رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی، دو خبرنگار آلمانی را به جاسوسی متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG