لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

وخامت حال ابراهیم یزدی در بازداشت


ابراهیم یزدی
ابراهیم یزدی
يکی از نزديکان ابراهيم يزدی دبيرکل نهضت آزادی، می گوید وضعيت جسمانی اين فعال سياسی زندانی وخيم است. آقای يزدی به رغم توصيه پزشکان مبنی بر عدم بازگشت او به خانه امن وزارت اطلاعات، ماموران امنيتی او را به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.

به دنبال انتشار خبرهایی در باره وخامت حال ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران، یکی از بستگان وی روز شنبه در گفت و گو با رادیو فردا با تایید خبر وخامت حال این فعال سیاسی ملی مذهبی، خبر درگذشت وی را تکذیب کرده است.

وی همچنین گفته است، آقای یزدی به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری شده بود.

وی افزود با وجود توصیه پزشکان مبنی بر عدم بازگرداندن وی به «خانه امن وزارت اطلاعات»، ماموران امنیتی او را با خود به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

برخی از سایت‌های اینترنتی روز شنبه خبر درگذشت ابراهیم یزدی را منتشر کرده بودند.

ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران در روز نهم مهر ماه سال جاری،‌ در حالی که به همراه برخی از دوستان و همفکرانش در اصفهان سرگرم اقامه نماز جمعه بود، از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به تهران منتقل شد.

این سومین بازداشت آقای یزدی در جریان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به شمار می‌آید.

نخستین بازداشت ابراهیم یزدی در جریان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در اواخر خرداد ماه سال گذشته و همزمان با بازداشت گسترده معترضان و فعالان سیاسی صورت گرفته بود.

وی که در بیمارستان توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، چند روز بعد آزاد شد.

آقای یزدی پس از آن در تاریخ هفتم دی ‌ماه و در پی تظاهرات روز عاشورا در سال گذشته برای بار دوم دستگیر و روانه زندان شد،‌ اما پس از مدتی به دلیل بیماری، با قید وثیقه از زندان آزاد و به بیمارستان منتقل شد.

ابراهیم یزدی که حدود ۸۰ سال سن دارد، کهنسال‌ترین زندانی سیاسی در ایران به شمار می‌آید و به گفته نزدیکانش از بیماری‌های متعدد رنج می‌برد و این در حالی است که مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی علاوه بر این که اجازه ملاقات نزدیکانش را با او نداده‌اند، حتی از رساندن داروهایی که خانواده وی تهیه کرده ‌بودند، به دست وی خودداری کرده‌اند.

بر اساس برخی گزارش‌ها وی از مدتی پیش از زندان اوین به یکی از «خانه‌های امن»‌ وزارت اطلاعات در تهران منتقل شده و از این رو از امکان تماس و ملاقات با اعضای خانواده خود محروم است.

در اواخر ماه ژانویه سال جاری بيش از ۱۳۰ شخصیت علمی و دانشگاهی جهان با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار «آزادی فوری و بی قید و شرط» دبیرکل نهضت آزادی شده بودند.

در این نامه که از سوی شخصیت‌هایی مانند نوآم چامسکی، یورگن هابرماس، ارنستو لاکلو، چانتال مافو و جان اسپوزیتو امضا شده بود، از ابراهیم یزدی با عنوان «مردی باشرف که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را وقف اصلاحات دموکراتیک در ایران و اشاعه احترام به حقوق بشر در سراسر جهان اسلام کرده» یاد شده ‌است.
XS
SM
MD
LG