لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

دعوت برای حمایت از معترضان بحرینی در بازی استقلال و النصر در استادیوم آزادی


در حالی که مسابقه بین تیم‌های ذوب آهن اصفهان و الشباب عربستان، به علت حضور کسانی که علیه «آل سعود» شعار می‌دادند، به جنجال کشیده شد و ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا چند بار تهدید به قطع این مسابقه کرد، شماری از «دانشجویان و جوانان» هوادار حکومت در ایران قصد دارند، در جریان بازی حساس روز چهارشنبه استقلال با دیگر تیم عربستانی، «در حمایت از مردم بحرین»، علیه عربستان شعار دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بازی روز سه‌شنبه بین تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان و الشباب عربستان در چارچوب مسابقه‌های لیگ قهرمانان فوتبال آسیا، به علت حضور کسانی که با در دست داشتن پرچم‌ بحرین در «حمایت از مردم بحرین» علیه عربستان شعار می‌دادند، به جنجال کشیده شد.

بر اساس این گزارش، استیون کیم، ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا که شاهد این اتفاقات بود، از این صحنه‌ها عکس گرفت و چند بار پس از تماس با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم به قطع این بازی گرفت، که با وساطت مقام‌های ایرانی حاضر در ورزشگاه، که قول دادند به سرعت به این ماجرا فیصله خواهند داد، از این تصمیم خود منصرف شد.

به گزارش فارس، با این حال پس از پایان این دیدار، میان هواداران تیم ذوب آهن اصفهان از یک سو و گروهی که در «حمایت از مردم بحرین» شعار می‌دادند و تعدادشان بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر گزارش شده، درگیری روی داد و دو طرف به ضرب و شتم یکدیگر پرداختند.

در حالی که بر اساس مقررات فدراسیون جهانی فوتبال، هر گونه استفاده سیاسی از فوتبال ممنوع است و مجازات‌های سنگینی را به دنبال دارد، در بازی روز سه‌شنبه ذوب‌آهن و نیز در بازی هفته گذشته پرسپولیس با تیم الاتحاد عربستان، عده‌ای با حضور در ورزشگاه‌ها علیه «آل سعود» شعار دادند.

هر چند ماموران نیروی انتظامی در جریان بازی پرسپولیس با الاتحاد، با شعار دهندگان در استادیوم آزادی درگیر شده و آنها را از ورزشگاه اخراج کرده بودند، اما این اقدام نیروی انتظامی با انتقاد شدید نمایندگان اصولگرای مجلس و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی در ایران روبرو شده بود.

در این میان خبرگزاری فارس،‌ که به سپاه پاسداران نزدیک است، روز سه‌شنبه و در آستانه دیدار حساس استقلال تهران با تیم النصر عربستان، گزارش داده است که «دانشجویان دانشگاه‌های تهران» با صدور بیانیه‌ای ضمن دعوت از مردم برای تماشای بازی استقلال-النصر، خواستار حمایت مردم و استفاده از این تریبون برای محکومیت جنایات آل سعود در بحرین شدند.

‌در بخشی از این بیانیه با اشاره به «بازتاب فوق‌العاده حضور هفته قبل دانشجویان مسلمان در رسانه‌های عربی»، آمده است: «با توجه به کشتار بی‎سابقه مسلمانان منطقه و لشکرکشی آل سعود به بحرین و کمک به سرکوب مسلمانان این کشور، برای ابراز همدردی و حمایت معنوی از مسلمانان بحرینی، ضمن سردادن شعار علیه تیم عربستانی، حمایت خود را از مظلومان جهان اعلام می‌کنیم.»

در این بیانیه همچنین با اشاره به برخورد هفته پیش ماموران نیروی انتظامی با این افراد،‌ ابراز امیدواری شده که است که نیروی انتظامی مانع «حرکت خودجوش» دانشجویان نشود.

این گروه از «دانشجویان و بسیجیان» از چند روز پیش یک بار دیگر در سایت‌های اینترنتی و وبلاگ‌های خود نیز، خواستار حضور در ورزشگاه آزادی در روز چهارشنبه و شعار دادن علیه عربستان سعودی شده‌اند.

از سوی دیگر در حالی که انتظار می‌رود، کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل مطرح شدن شعارهای سیاسی در جریان دو بازی اخیر تیم‌های عربستانی در ایران، مجازات‌هایی علیه تیم‌های پرسپولیس تهران و ذوب‌آهن اصفهان در نظر بگیرد، پرویز مظلومی، سرمربی استقلال تلویحاً از بروز رویدادهای مشابه در بازی روز چهارشنبه تیمش ابراز نگرانی کرده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «ما به این مسائل توجهی نمی‌کنیم و از همه هواداران استقلال و تماشاگرانی که به ورزشگاه می‌آیند می‌خواهم که تنها به تشویق تیم خود بپردازند و به مسائل دیگر توجهی نکنند.»

تیم استقلال برای صعود از گروه خود به مرحله بعدی مسابقه‌های جام‌ قهرمانان فوتبال آسیا باید با اختلاف دو گل حریف عربستانی خود را شکست دهد.
XS
SM
MD
LG