لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

آمریکا: ایران در مورد قدرت موشکی‌اش لاف می‌زند


به دنبال انجام تازه‌ترین رزمایش موشکی ایران و اظهارات برخی از فرماندهان سپاه درباره توان موشکی جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است، تهران به جای عمل به تعهدات بین‌المللی خود، در مورد قدرت موشکی‌اش لاف می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در واکنش به انتشار خبرهای مربوط به برگزاری تازه‌ترین رزمایش موشکی ایران، گفته است، این اقدام نمی‌تواند، نشانه بازگشت جمهوری اسلامی به مسیر عمل به «تعهدات بین‌المللی‌اش» باشد

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران مرحله نخست رزمایش موشکی «پیامبر اعظم ۶»، روز دوشنبه با رونمایی از سیلوهای زیرزمینی پرتاب موشک در انجام شد و در مرحله دوم این رزمایش نیز که بامداد روز سه‌شنبه انجام شده است، ۱۴ فروند موشک از نوع زلزال، شهاب یک، شهاب دو و شهاب ۳ شلیک شده‌اند.

همچنین امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز روز سه‌شنبه گفته است، موشک‌های ایران برای حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه و نیز اسرائیل طراحی شده‌اند و جمهوری اسلامی امکان هدف قرار دادن اسرائیل از سمنان و دامغان را نیز دارد.

در مقابل سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تازه‌ترین رزمایش موشکی ایران گفته است: «به نظر می‌رسد، ایران به جای دادن پاسخ مثبت به حسن نیت جامعه جهانی، به لاف زدن درباره قابلیت‌هایش، انجام برنامه‌های سری و به نمایش گذاردن موشک‌های جدید خود روی آورده است.»

خانم نولند همچنین افزوده است: «این مسیری نیست که ما می‌‌خواهیم در مورد ایران آن را طی کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است، قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران را از تولید و توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای بازداشته است.

با این حال ویکتوریا نولند نگفته است که آیا از نظر واشینگتن موشک‌های شلیک شده توسط جمهوری اسلامی قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارد یا خیر.

واکنش ایالات متحده به رزمایش موشکی جمهوری اسلامی در حالی است که اسرائیل نیز هفته گذشته یک رزمایش نظامی پنج روزه برگزار کرده بود.

اسرائیل که یکی از متحدان مهم آمریکا در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید و گفته می‌شود، دست‌کم ۲۰۰ بمب هسته‌ای در اختیار دارد، برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای خود ارزیابی می‌کند و حمله نظامی به مراکز هسته‌ای ایران را منتفی ندانسته است.

در مقابل ایران که همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش تاکید می‌کند، اعلام کرده است، از توان موشکی خود برای دفاع در مقابل حملات احتمالی استفاده می‌کند.
XS
SM
MD
LG