لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

کلینتون: ایران از اعتراض‌ها در منطقه سواستفاده می‌کند


هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا
تنها یک روز پس از آن که برخی مقام‌های آمریکایی از کمک جمهوری اسلامی به سوریه برای سرکوب معترضان خبر داده بودند، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است، ایران تلاش می‌کند از اعتراض‌ها در خاورمیانه برای رسیدن به اهداف خود بهره‌برداری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه جمهوری اسلامی را به تلاش برای سواستفاده از اعتراض‌های مردمی در منطقه خاورمیانه متهم کرده است.

خانم کلینتون که در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در برلین با خبرنگاران سخن می‌گفت، در عین حال گفته است، هیچ‌گونه شواهدی در دست نیست که نشان دهد، ایران مسبب اعتراض‌ها در خاورمیانه بوده است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشته است: «با این حال ما شاهد فعالیت‌هایی از جانب ایرانی‌ها برای سواستفاده از این اعتراض‌ها هستیم، آنها سعی می‌کنند از این اعتراض‌ها بهره‌برداری کنند.»

هیلاری کلینتون همچنین افزوده است: «ایرانی‌ها به دنبال پیش بردن مقاصد خود در کشورهای همسایه هستند، آنها همچنان به تلاش خود برای بر هم زدن صلح و ثبات در منطقه ادامه می‌دهند و به دنبال دامن زدن به تنش‌ها هستند.»

این سخنان تنها یک روز پس از آن بیان می‌شود که ایالات متحده اعلام کرده بود، اطلاعات موثقی درباره کمک جمهوری اسلامی به سوریه برای سرکوب معترضان در این کشور در اختیار دارد.

پیشتر نیز روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال، در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته بود، جمهوری اسلامی «به طور مخفیانه» در سرکوب معترضان هوادار دموکراسی به رژیم بشار اسد کمک می‌کند.

جمهوری اسلامی رویکردی دوگانه درباره اعتراض‌ها در کشورهای عربی در پیش گرفته و در حالی که مقام‌های ایرانی از اعتراض‌ها در کشورهایی مانند مصر، تونس و بحرین با تعابیری مانند «خیزش اسلامی» یاد می‌کنند، اعتراض مردم سوریه را «فتنه» می‌خوانند.

از سوی دیگر همزمان با اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در متهم کردن جمهوری اسلامی به تلاش برای برهم زدن صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز گفته است، ایران به گروه اسلام‌گرای حماس دستور داده است که در گفت و گوهای آشتی ملی با سازمان فتح شرکت نکند.

آقای عباس با بیان این که حماس از دادن پاسخی به طرح تشکیل یک دولت جدید فلسطینی و برگزاری انتخابات تازه خودداری می‌کند، گفته است: «وقتی که آنها (اعضای حماس) اختلاف نظر دارند، تنها یک تصمیم وجود دارد و آن هم از سوی ایران دیکته می‌شود. ایران به آنها می‌گوید که چه کاری باید بکنند و چه کاری نباید بکنند، زیرا آنها از ایران پول می‌گیرند و در مقابل از دستور‌های ایران اطاعت می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG