لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

آمریکا: ایران در پی سواستفاده از تحولات منطقه است


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی و گروه تروریستی القاعده را متهم کرده است، که در پی سواستفاده از شرایط منطقه برای گسترش نفوذ خود هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا،‌ روز پنج‌شنبه در سخنانی در یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در بغداد با اشاره به ناآرامی‌های جاری در برخی از کشورهای عربی، نسبت تلاش ایران و گروه‌های بنیادگرا برای سواستفاده از این وضعیت ابراز نگرانی کرده است.

وی با بیان این که ایالات متحده آمریکا باید از نزدیک مراقب اوضاع باشد، در این باره اظهار داشته است: «اکنون شرایطی وجود دارد که ممکن است، بنیادگرایان و همین طور ایران برای گسترش نفوذ خود تلاش کنند.»

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا همچنین گفته است، کشورش باید از این امر اطمینان حاصل کند که چنین گروه‌هایی نتوانند در سایه تحولات منطقه به اهداف خود دست یابند.

رابرت گیتس، که پیش از سفر به عراق در عربستان سعودی نیز توقف کوتاهی داشت، پس از دیدار با ملک عبدالله نیز به شدت از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به ناآرامی‌ها در بحرین گفته بود: «ما شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد، ایرانیان تلاش می‌کنند از اوضاع جاری در بحرین سواستفاده کنند.»

آقای گیتس افزوده بود: «ما همچنین شواهد و مدارکی در اختتار داریم که نشان می‌دهد، ایرانی‌ها در این فکر هستند که در جاهای دیگر هم مشکل ایجاد کنند.»

ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و مقابله با حکمرانان سنی کشورهایی مانند بحرین است که از مدتی پیش شاهد اعتراض‌های اکثریت شیعه این کشور است.

در اواخر اسفند ماه نیز وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به بحرین، از مقام‌های این کشور خواسته بود، به منظور جلوگیری از «دخالت ایران و تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی»، دست به اصلاحات بزنند.

گفتنی است اعزام نیرو از سوی چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی و امارات به بحرین برای مقابله با اعتراض‌های اکثریت شیعه در این کشور، اعتراض شدید جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است که این اعتراض‌ها نیز به نوبه خود با واکنش تند کشورهای عربی روبرو شده که تهران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی در ایران رویکردی دوگانه در قبال تحولات در منطقه در پیش گرفته‌اند و در حالی که اعتراض‌های مردمی در کشورهایی مانند مصر، تونس یا بحرین را «پس‌لرزه‌های انقلاب اسلامی» یا «خیزش اسلامی» توصیف می‌کنند، درباره اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه سکوت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG