لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

تجدید دادگاه سه آمریکایی بازداشت شده در ایران


به گفته وکیل مدافع سه آمریکایی بازداشت شده در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی کننده به اتهام‌های این سه نفر که در روز یکشنبه برگزار شده بود، بدون صدور حکمی پایان یافته و ادامه رسیدگی به جلسه دیگری موکول شده است.



مسعود شفیعی، وکیل سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، روز یکشنبه در گفت و گویی با رادیو فردا از تجدید دادگاه رسیدگی به اتهام‌های موکلانش خبر داده و اعلام کرده است، ادامه رسیدگی به اتهام‌های این سه شهروند آمریکایی به جلسه دیگری موکول شده است.

همچنین به گفته وی دو شهروند آمریکایی که در جلسه دادگاه حضور داشتند، اتهام‌های «جاسوسی»‌ و «ورود غیرقانونی به خاک ایران» را رد کرده‌اند.

آقای شفیعی با بیان این که جلسه روز یکشنبه دادگاه به دلیل ترجمه موارد تفهیم اتهام «زمان‌بر»‌ بوده است، در این باره اظهار داشته است: «دادگاه تجدید شد و قرار بر این شد که وقت نزدیکی بدهند.»

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های جاش فتال، سارا شورد و شین باوئر، سه جوان آمریکایی که حدود ۱۸ ماه پیش در مناطق مرزی عراق و ایران بازداشت شده و از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به «ورود غیرقانونی به ایران و جاسوسی» متهم شده‌ بودند، روز یکشنبه و به صورت غیر علنی برگزار شد.

ریاست این دادگاه بر عهده قاضی ابوالقاسم صلواتی بود که محاکمه بسیاری از بازداشت شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران را بر عهده داشت.

محاکمه سه شهروند آمریکایی پیشتر قرار بود، در روز ۱۵ آبان ماه سال جاری برگزار شود، اما اندکی پیش از موعد برگزاری دادگاه، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای،‌ دادستان کل کشور، اعلام کرده بود، تاریخ برگزاری دادگاه به دلیل صادر نشدن احضاریه برای سارا شورد به زمان دیگری موکول شده است.

سارا شورد، یکی از سه آمریکایی بازداشت شده در ایران در روز ۲۳ شهریور ماه سال جاری خورشیدی، با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، آزاد شده و به آمریکا بازگشت.

روز شنبه و در آستانه برگزاری دادگاه رسیدگی کننده به اتهام‌های سه شهروند آمریکایی، مسعود شفیعی،‌ وکیل مدافع آنها اعلام کرده بود، احضاریه‌ای نیز برای سارا شورد از طریق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ارسال شده است.

پیشتر مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند، در صورت حاضر نشدن سارا شورد در دادگاه وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی وی را ضبط خواهند کرد.

در این میان آقای شفیعی گفته است، هر چند در جلسه روز یکشنبه دادگاه «نوبت به دفاعیات سارا شورد نرسید»، اما وی لایحه‌ای را از طرف موکلش تسلیم دادگاه کرده است.

مسعود شفیعی همچنین با بیان این که تنها در جلسه دادگاه توانسته با موکلان خود دیدار کند و امکان دیدار خصوصی با آنها را نداشته است، اعلام کرد: «قرار بر این شد که ظرف روزهای آینده وقت مناسبی به من بدهند تا در زندان با جاش فتال و شین باوئر ملاقات کنم.»

جاش فتال، سارا شورد و شین باوئر، سه جوان آمریکایی در روز نهم مرداد ماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی و درحالی که در مناطقه مرزی عراق و ایران سرگرم کوهنوردی بودند، از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شدند.
XS
SM
MD
LG