لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

چهار پناه‌جوی ایرانی در بریتانیا لب‌های خود را دوختند


چهار پناه‌جوی ایرانی در اعتراض به رد درخواست پناهندگی آنها در بریتانیا و تصمیم دولت این کشور برای بازگرداندن آنها به ایران، دست به اعتصاب غذا زده و لب‌های خود را دوخته‌اند.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه در سایت اینترنتی خود گزارش داده است، این چهار مرد ایرانی، که یکی از آنها ۱۷ سال سن دارد، جزو ۱۰ معترضی از ۱۶ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده‌اند و اکنون این چهار تن لب‌های خود را با استفاده از نخ ماهیگیری دوخته‌اند.

این پناه‌جویان ایرانی که در پیاده‌روی مقابل اداره مهاجرت در مرکز شهر کرویدون بریتانیا چادر زده‌اند، می‌گویند، در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال ۱۳۸۸ خورشیدی شرکت داشته و از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مورد ضرب و شتم واقع شده و شکنجه شده‌اند.

همچنین یکی از این پناهجویان که ۱۷ سال سن دارد، گفته است که در جریان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ در ایران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و در دوره بازداشت مورد تجاوز نیز قرار گرفته است.

با این حال دستگاه‌های ذیربط در بریتانیا قصد دارند، این پناهجویان ایرانی را که سال گذشته به این کشور پناه آورده‌اند، به ایران بازگردانند.

یکی از این پناهجویان در باره اقدام خود در دوختن لب‌هایشان گفته است: «هیچ کس در بریتانیا به حرف ما گوش نمی‌دهد و کسی علاقه‌ای به آنچه ما می‌گوییم از خود نشان نمی‌دهد، بنابر این ما چاره دیگری نداریم.»

به گفته فعالان طرفدار حقوق پناهجویان، این گونه اقدام پناهجویان ایرانی نشانگر افزایش حس ناامیدی و یاس در میان آنها است.

چندی پیش نیز یک پناهجوی ایرانی در اعتراض به رد شدن درخواست پناهندگی‌اش در مرکز شهر آمستردام هلند خود را آتش زده و جان باخته بود.

همچنین پیشتر نیز چند پناه‌جوی ایرانی دیگر در یونان لب‌های خود را دوخته بودند.
XS
SM
MD
LG