لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

وزیر دفاع آمریکا: در صورت درخواست عراقی‌ها در عراق می‌مانیم


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، ابراز امیدواری کرد که مقام‌های عراقی از واشینگتن بخواهند که به حضور نظامی خود در عراق پس از پایان سال جاری میلادی نیز ادامه دهد تا به این ترتیب به گفته وی «آرامش نسبی» موجود در عراق همچنان پا برجا باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد در صورتی که مقام‌های عراقی بخواهند، آمریکا به حضور نظامی خود در عراق ادامه خواهد داد.

وی در این باره اظهار داشت: «امیدوارم آنها راهی برای مطرح ساختن چنین درخواستی بیابند و من فکر می‌کنم، ایالات متحده نیز به این درخواست پاسخ مثبت خواهد داد.»

بر پایه توافقی که در سال ۲۰۰۸ و پیش از روی کار آمدن باراک اوباما، میان عراق و آمریکا صورت گرفته است، باقی‌مانده سربازان آمریکایی مستقر در عراق باید تا پایان سال جاری میلادی از این کشور خارج شوند.

یگان‌های رزمی ارتش عراق روز ۳۱ اوت سال ۲۰۱۰ میلادی از عراق خارج شده‌اند و هم اکنون تنها حدود ۴۷ هزار سرباز آمریکایی در عراق باقی مانده‌اند که مأموریت اصلی آنها آموزش نیروهای ارتش و پلیس عراق و نیز کمک به بازسازی این کشور اعلام شده‌ است.

در این میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از زمان روی کار آمدن خود بارها تاکید کرده است که توافق‌نامه خروج سربازان آمریکایی از عراق تا پایان سال ۲۰۱۱ را اجرا خواهد کرد.

با این حال به گفته رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، حضور نظامی بیشتر آمریکا در عراق می‌تواند به تثبیت امنیت در این کشور و نیز حفظ دستاوردهایی که عراقی‌ها در سال‌های گذشته به دست آورده‌اند، کمک کند.

همچنین بر اساس گزارشی که بهمن‌ماه سال گذشته از سوی سنای آمریکا منتشر شد، در صورت خروج کامل سربازان آمریکایی از عراق ممکن است امنیت دیپلمات‌های آمریکایی و اعضای سایر هیئت‌های سیاسی در این کشور با خطر روبه‌رو شود.

از سوی دیگر رابرت گیتس در بازدید ماه پیش خود از عراق نیز گفته بود که هر چند رهبران سیاسی و نظامی عراق به این امر اذعان دارند که در آینده نیز نیازمند حمایت نظامی آمریکا هستند، اما برای درخواست از آمریکا به منظور ادامه حضور نظامی در کشورشان مردد هستند، چرا که افکار عمومی در عراق به شدت مخالف تمدید مدت حضور سربازان عراقی در این کشور است.

رابرت گیتس در اظهارات روز سه‌شنبه خود در این باره ادعا کرده است که ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق برای سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز که با اعتراض‌های مردمی دست به گریبان‌ بوده و نگران گسترش نفوذ ایران در منطقه هستند، «پیام آرامش‌بخشی» به همراه خواهد داشت.

وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق به نفع این کشور هست یا خیر هم گفته است: «چه بخواهیم چه نخواهیم، ما در آنجا زیاد محبوب نیستیم. اما ما در عراق تاکنون سرمایه‌گذاری عظیمی چه از نظر انسانی و چه از نظر مادی کرده‌ایم.»

در بیش از هشت سالی که از آغاز حمله آمریکا به عراق می‌گذرد، تاکنون بیش از ۴۴۰۰ سرباز آمریکایی کشته و بیش از ۳۲ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

ابراز امیدواری رابرت گیتس برای ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق در حالی است که شهریورماه سال گذشته و همزمان با پایان رسمى ماموریت یگان‌های رزمى ارتش ایالات متحده در عراق، نورى المالکى، نخست وزیر این کشور، خروج نیروهاى رزمى ارتش آمریکا از عراق را به منزله استقلال دوباره این کشور دانسته بود.
XS
SM
MD
LG