لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

اعتراض‌ فیس‌بوکی علیه افزایش قیمت‌ها در اسرائیل


با گسترش اعتراض‌های مردمی در اسرائیل به گرانی مسکن، مواد غذایی و حقوق کم پزشکان جوان، در حالی که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از افت چشمگیر حمایت مردمی از نخست وزیر حکایت دارد، بنیامین نتانیاهو سفر سیاسی خود به اروپای شرقی را لغو کرد تا به اعتراض‌های مردم کشورش رسیدگی کند.

اعتراض‌های مردمی در اسرائیل از دو ماه پیش، در زمانی آغاز شد که یک پدر جوان که برای خرید روزانه به نزدیک‌ترین مغازه محل در شهر مذهبی «بنی براک» رفته بود، با دیدن افزایش قیمت‌ شیر و سایر فرآورده‌های لبنی، از خرید خودداری کرد و در بازگشت به خانه، در فیس‌بوک از سایر مردم خواست که از خرید این مواد خودداری کنند.

در طول سه هفته اعتراض به سبک فیس‌بوک و با پیوستن صدها هزار نفر از مردم عادی به تحریم‌کنندگان خرید این فرآورده‌ها، کارخانه‌های اصلی تولید شیر و لبنیات ناچار شده‌اند نه تنها قیمت‌ها را به سطح پیشین برگردانند، بلکه چون هنوز تحریم‌ها از سوی مردم ادامه دارد، بهای محصولات را به سال‌های قبل برگرداندند.

حتی یووال اشتاینیتس، وزیر دارایی اسرائیل، این مبارزات مردمی را «شکوهمند و قابل احترام» نامیده و گفته بود که از این همبستگی ملت «هیجان‌زده» شده است.

اما بنیامین نتانیاهو که همان روزها در سفر رومانی و بلغارستان بود، با نخست وزیران این دو کشور احتمال واردات برخی از فرآورده‌های لبنی به اسرائیل را بررسی کرد، امری که تاکنون برای اسرائیل سابقه نداشته و مردم این کشور از دیرباز تاکنون متکی به صدها کارخانه و کارگاه خود بوده‌اند، به‌ویژه که دامداری در اسرائیل بسیار گسترده و پردرآمد است.

اما مذاکرات دولت با کشورهای اروپای شرقی موجب نارضایی عمیق دامداران اسرائیلی شده است.

صدها دامدار از شمال و جنوب اسرائیل دوشنبه به تظاهرات در شهر تل‌آویو دست زدند و از نتانیاهو خواستند از واردات از خارج منصرف شود.

همزمان، اعتراض جوانان در تل‌آویو و بیت‌المقدس به گرانی اجاره خانه و بهای مسکن به شهرهای دیگر هم کشیده شده است و صدها چادر اعتراضی در این روزهای تابستان داغ و شرجی اسرائیل در اماکن عمومی مرکزی شهرها برپا شده است.

یک دختر دانشجوی اسرائیلی در برابر نتانیاهو به او گفت: «سرنوشت حسنی مبارک را فراموش نکن.»

نتانیاهو از معترضان خواسته است از برنامه‌های او برای افزایش ساخت و ساز از طریق آزاد کردن زمین‌های کشور که حق ساخت و ساز در آنها پیشتر ممنوع شده بود حمایت کنند و ابراز امیدواری کرده است این اقدام موجب کاهش قیمت مسکن شود.

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه از وجود «کارتل ریشه‌دار دولتی» در امر مسکن ابراز نارضایی کرده و گفته بود که باید سر این کارتل را به سنگ زد.

اما در کنار همه اینها، پزشکان جوان و رزیدنت‌های اسرائیل نیز اعتصاب خود را گسترش داده‌اند. آنها که چند ماه کم‌کاری کرده و سپس اعتراض‌ها را به اعتصاب و بستن بخش‌هایی از بیمارستان‌ها تبدیل کردند، هفته گذشته هنگامی که وزارت دارایی حاضر به پذیرش بسیاری از خواسته‌هایشان نشد خشمگین‌تر شدند.

اکنون چند روز است که این پزشکان جوان در خیابان‌های تل‌آویو تظاهرات می‌کنند و گروهی از قوی‌ترین‌های شان هم که شهامت راهپیمایی چند ده کیلومتری در هوای داغ را دارند، در حال پیمودن راه از تل‌آویو به سوی دفتر نخست وزیر در بیت‌المقدس هستند.

در حالی که حمایت مردمی از عملکرد نتانیاهو در نظرسنجی دو ماه پیش ۵۱ درصد بود، نظرسنجی منتشر شده در روز سه‌شنبه در روزنامه هاآرتص نشان می‌دهد که در وضعیت ایجاد شده جدید، تنها ۳۲ درصد از مردم اسرائیل حامی او هستند.

۸۷ درصد از پرسش‌شوندگان در این نظرسنجی از معترضان حمایت کرده و درخواست‌های آنان را برحق می‌دانند.

اعتراض‌های اخیر در اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که تعدادی از کارشناسان اقتصادی و نیز سازمان‌های اقتصاد جهانی تأیید می‌کنند که اقتصاد این کشور به‌ویژه از سال ۲۰۰۴ تاکنون با رشد اقتصادی چشمگیری روبه‌روست و آهنگ میانگین سالیانه آن چهار و نیم درصد بوده و نرخ بیکاری رو به کاهش است و هم اکنون به حدود شش درصد رسیده است.
XS
SM
MD
LG