لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری در ژاپن و هشدار سونامی در این کشور


زلزله صبح یکشنبه به نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما آسیب تازه‌ای وارد نکرده است.
زلزله صبح یکشنبه به نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما آسیب تازه‌ای وارد نکرده است.
به دنبال وقوع زلزله‌ای به شدت بیش از هفت درجه در مقیاس ریشتر، مقام‌های ژاپنی به ساکنان سواحل شمال شرقی ژاپن هشدار سونامی داده و نیروگاه آسیب‌دیده فوکوشیما را هم تخلیه کردند، اما گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که این زلزله خساراتی به دنبال نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد، صبح روز یکشنبه به وقت محلی زلزله‌ای به شدت ۷.۳ درجه در مقیاس ریشتر سواحل شمال شرقی این کشور را به لرزه درآورد.

مقام‌های ژاپنی کانون این زلزله را در اقیانوس آرام و در عمق ۱۰ کیلومتری سواحل شرقی ژاپن اعلام کرده‌اند.

به دنبال وقوع این زلزله که ابتدا شدت آن ۷.۱ درجه در مقیاس ریشتر اعلام شده بود، مقام‌های ژاپنی به ساکنان مناطق ساحلی در شمال شرقی ژاپن نسبت به بروز سونامی هشدار داده و از آنها خواسته بودند این مناطق را ترک کنند.

با این حال گزارش خبرگزاری کیودو حاکی از آن است که امواج سونامی ناشی از این زلزله تنها ۱۰ سانتیمتر ارتفاع داشتند، این در حالی است که سازمان هواشناسی ژاپن ارتفاع امواج را نیم متر پیش‌بینی کرده بود.

همچنین زلزله صبح روز یکشنبه به نیروگاه اتمی آسیب‌دیده فوکوشیما آسیب تازه‌ای وارد نکرده است، هر چند بلافاصله پس از وقوع زلزله این نیروگاه تخلیه شده و کارکنان آن به مکان‌های امن منتقل شده بودند.

در این میان مؤسسه زمین‌شناسی آمریکا شدت زمین‌لرزه صبح روز یکشنبه ژاپن را هفت ریشتر و کانون آن را در نزدیکی کانون زلزله مهیب چهار ماه پیش اعلام کرده است.

در اسفند ماه سال گذشته زلزله‌ای با شدت ۹ درجه در مقیاس ریشتر در سواحل شمال شرقی ژاپن روی داده که این زلزله و سونامی ناشی از آن بیش از ۱۵ هزار نفر را به کام مرگ فرستاد. همچنین تاکنون از سرنوشت حدود پنج هزار و ۴۰۰ نفر نیز هیچ اطلاعی در دست نیست.

زلزله و سونامی چهار ماه پیش ژاپن همچنین به نیروگاه اتمی فوکوشیما آسیب جدی وارد کرده و به دنبال انفجار در چند رآکتور این نیروگاه تششعات هسته‌ای در مناطق اطراف آن منتشر شد.
XS
SM
MD
LG