لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

بازپس‌گیری راس‌لانوف؛ آمادگی شورشیان برای فروش نفت


مخالفان معمر قذافی روز یکشنبه در ادامه پیشروی‌‌های خود کنترل بندر نفتی راس‌لانوف را از دست نیروهای وفادار به رهبر لیبی خارج کرده‌ و از آمادگی خود برای صادرات نفت در کمتر از یک هفته دیگر سخن گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مخالفان معمر قذافی، رهبر لیبی روز یکشنبه بند نفتی راس‌لانوف را یک بار دیگر از دست نیروهای وفادار به رهبر لیبی باز پس گرفتند.

بر اساس این گزارش پيشروی‌های تازه مخالفان رهبر لیبی در پوشش حمایت هوایی نیروهای بین‌المللی صورت گرفته است، که همچنان اقدام به بمباران مواضع و تجهیزات نيروهای وفادار معمر قذافی می‌کنند.

در این میان یکی از مقام‌های عالی‌رتبه مخالف دولت لیبی روز یکشنبه اعلام کرده است، امیر نشین قطر موافقت کرده است، نفت استخراج شده در مناطق شرقی لیبی را که در تصرف مخالفان است، در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند.

علی ترهونی، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه شورشیان لیبی در امور اقتصادی،‌ تجاری و نفتی در بنغازی، در این باره به خبرنگاران گفته ست: «ما قرارداری با قطر امضا کرده‌ایم و نخستین محموله در کمتر از یک هفته دیگر ارسال می‌شود.»

به گفته وی میزان تولید نفت مناطق شرقی لیبی، که در کنترل مخالفان حکومت لیبی است، ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که این میزان ممکن است به ۳۰۰ هزار بشکه در روز نیز افزایش یابد.

امیرنشین قطر که قرار است، نفت تولید شده در مناطق تحت کنترل مخالفان معمر قذافی را در بازارهای جهانی به فروش برساند، نخستین کشور عربی بود که با فرستادن چند فروند هواپیمای جنگنده در عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی مشارکت کرده است.

در این میان رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه با موفقیت‌آمیز خواندن عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی گفته است، از زمان آغاز این عملیات، نیروی هوایی معمر قذافی هیچ گونه پروازی نداشته است و یگان‌های زرهی ارتش قذافی نیز ضربات سنگینی متحمل شده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین از آغاز عقب نشینی نیروهای وفادار به معمر قذافی به سوی مناطق غربی لیبی خبر داده است.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز روز یکشنبه خطاب به اطرافیان معمر قذافی، رهبر لیبی، گفته است، زمان آن فرا رسیده است که آنها رویه خود را تغییر دهند.

خانم کلینتون که با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا گفت و گو می‌کرد، با بیان این که قصد دارد، «پیامی روشن» به قذافی و اطرافیان وی ارسال کند، خطاب به اطرافیان رهبر لیبی گفته است: «آیا واقعاً‌ می‌خواهید مطرود و منفور باشید؟ آیا به دنبال آن هستید که از دادگاه جزایی بین‌المللی سر درآورید؟ اکنون نوبت شماست که به این رویه پایان داده و به تغییر مسیر کمک کنید.»
XS
SM
MD
LG