لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

تاکید مرکل و سارکوزی بر نجات هر چه زودتر ایرلند از بحران


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نیکلا سارکوزی،‌ رئیس جمهور فرانسه،‌ خواستار کمک هر چه زودتر به کشور بحران زده ایرلند شده‌ و بر لزوم ایجاد ساختاری دایمی در اتحادیه اروپا برای مدیریت بحران‌های مالی مشابه تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز پنچ‌شنبه بر عزم کشورهای عضو اتحادیه پولی اروپا برای غلبه بر بحران جاری در چند کشور عضو یورو تاکید کرده است.

در حالی که ارزش برابری یورو، پول مشترک اروپایی،‌ در مقابل دلار آمریکا در روز پنج‌شنبه سه دهم درصد کاهش را شاهد بود، برخی از تحلیل‌گران بر این باورند، در صورتی که کشورهایی مانند پرتغال و اسپانیا دچار مشکلات جدی شده و همانند یونان و ایرلند نیازمند حمایت‌های مالی شوند،‌ روند کاهش ارزش برابری یورو همچنان ادامه خواهد یافت.

در این میان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سخنانی در جمع مدیران بخش اقتصاد در برلین گفته است: «حالا من بیشتر از بهار امسال اطمینان یافته‌ام که اتحادیه اروپا چالش کنونی را با قدرت پشت سرخواهد گذارد.»

اشاره خانم مرکل به تصمیم اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت یک وام ۱۱۰ میلیارد یورویی به یونان برای جلوگیری از ورشکستگی این کشور در ماه مه سال جاری است.

هر چند در این میان کشور ایرلند با مشکلات جدی مالی روبرو شده و نشانه‌های بحران در کشورهایی مانند پرتغال و اسپانیا نیز به چشم می‌خورد، با این همه به گفته صدر اعظم آلمان بحران یونان به تقویت حوزه یورو منجر شده است،‌ چرا که پس از این بحران کشورهای عضو به فکر ایجاد مکانیسمی برای تثبیت بازار و نیز تاسیس یک صندوق اضطراری ۷۵۰ میلیارد یورویی افتاده‌اند.

این در حالی است که به گفته تحلیل‌گران هر چند نجات کشورهایی مانند یونان،‌ ایرلند و یا حتی پرتغال با استفاده از صندوق حمایتی اتحادیه اروپا عملی است، اما در صورتی که کشوری مانند اسپانیا که حجم اقتصاد آن پنج برابر بزرگتر از هر کدام از این کشورها است، دچار بحران شود،‌ نجات آن از توان این صندوق خارج است و در نتیجه یورو با مشکل حیاتی روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر آکسل وبر،‌ رئیس بانک فدرال آلمان روز پنج‌شنبه برخی خبرهای منتشر شده مبنی بر تصمیم اتحادیه اروپا برای دوبرابر کردن کمک‌های اضطراری به کشورهای درمعرض خطر را تکذیب کرده است.

وی در این باره گفته است: «من تصور نمی‌کنم،‌ مبلغی که هم اکنون فراهم شده، برای غلبه بر این بحران کافی نباشد.»

پیشتر گزارش‌هایی در باره تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا برای دو برابر کردن ارزش صندوق کمک‌های اضطراری منتشر شده بود.

در این میان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه،‌ روز پنج‌شنبه در یک مکالمه تلفنی بر کمک هر چه زودتر اتحادیه اروپا به کشور بحران زده ایرلند تاکید کرده‌اند.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در این باره گفته است: «هر دو طرف در این باره اتفاق نظر دارند که مذاکرات با دولت ایرلند باید هر چه زودتر به نتیجه برسد.»

رهبران آلمان و فرانسه همچنین از تلاش‌های دولت ایرلند به منظور کاستن از هزینه‌های جاری خود تمجید کرده‌اند.

دولت ایرلند که با افزایش شدید بدهی‌ها و کسری بودجه روبرو است،‌ در نظر دارد در راستا اجرای طرح‌های ریاضت اقتصادی تا سال ۲۰۱۵ حدود ۱۵ میلیارد یورو از هزینه‌های خود بکاهد.

از سوی دیگر آنگلا مرکل و نیکلا سارکوزی در گفت و گوی تلفنی خود تاکید کرده‌اند که مکانیسم کنونی حمایتی یورو تا سال ۲۰۱۳ بدون تغییر باقی بماند.

به گفته سخنگوی دولت آلمان،‌ دولت‌های فرانسه و آلمان هم اکنون سرگرم آماده کردن پیشنهادی مشترک برای ایجاد یک ساختار دایمی مقابله با بحران در حوزه یورو هستند که قرار است از سال ۲۰۱۳ جایگزین ساختار کنونی شود.
XS
SM
MD
LG