لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

نامه محمدعلی کلی به آیت‌الله خامنه‌ای: کوهنوردان آمریکایی را آزاد کنید


جاش فتال (راست) و شین باوئر در دادگاهی در تهران
جاش فتال (راست) و شین باوئر در دادگاهی در تهران
محمدعلی کلی، قهرمان پیشین بوکس سنگین وزن جهان، در نامه‌ای به آیت‌الله علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از وی خواسته است، دو شهروند آمریکایی را که همچنان در ایران در زندان به سرمی‌برند، آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمدعلی کلی، قهرمان سه دوره بوکس سنگین وزن جهان روز چهارشنبه نامه‌ای را که در تاریخ ۱۲ بهمن ماه سال جاری خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته و در آن خواستار آزادی جاش فتال و شین باوئر شده بود، در اختیار این خبرگزاری قرار داده است.

جاش فتال، شین باوئر و سارا شورد، سه شهروند آمریکایی در مرداد ماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی و در حالی که سرگرم کوهنوردی در منطقه مرزی ایران و عراق بودند، توسط نیروهای مرزبانی ایران بازداشت شدند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این سه شهروند آمریکایی را به «ورود غیرقانونی به ایران و جاسوسی» متهم کرده‌اند، با این همه در اواخر شهریور ماه سال جاری و به دنبال میانجی‌گری عمان، سارا شورد با وثیقه پانصد هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود آورده است، که محمدعلی کلی اندکی پیش از آزادی سارا شورد، نامه دیگری به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود.

با این حال مشخص نیست که آیا نامه وی تاثیری در آزادی خانم شورد داشته است، یا خیر.

در این میان محمدعلی کلی در دومین نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان یک «برادر مسلمان» از وی خواسته است، «رحم و شفقتی» را که در حق سارا شورد روا داشته در مورد دو آمریکایی دیگر نیز روا دارد.

قهرمان پیشین بوکس سنگین وزن جهان در نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی همچنین آورده است: «من از شما خواهش می‌کنم، رحم و شفقتی را که می‌دانم در قلبتان دارید، به جهانیان نشان دهید.»

همچنین به گفته لومی علی،‌ همسر محمد علی، وی آمادگی آن را دارد که در صورت نیاز برای کمک به آزادی شهروندان آمریکایی به ایران سفر کند.

البته خانم لومی علی سفر همسرش به ایران را به وضعیت جسمانی وی منوط کرده است که از مدت‌ها پیش از بیماری پارکینسون رنج می‌برد.

محمد علی کلی یک بار پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ و بار دیگر در دهه ۹۰ میلادی به ایران سفر کرده است.

گفتنی است، جلسه بعدی دادگاه رسیدگی به اتهام‌های سه شهروند آمریکایی قرار است، در اردیبهشت ماه سال آینده خورشیدی برگزار شود.
XS
SM
MD
LG