لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

جایزه صلح نوبل به طور غیابی به فعال چینی اعطا شد


صندلی خالی لیو شیائوبو در مراسم اهدای جایزه نوبل
صندلی خالی لیو شیائوبو در مراسم اهدای جایزه نوبل
جایزه صلح نوبل سال جاری در مراسمی در اسلو، پایتخت نروژ، به طور غیابی به لیو شیائوبو، دگراندیش چینی، اعطا شد. ۱۸ کشور از جمله ایران، روسیه و افغانستان با اجابت درخواست چین از شرکت در این مراسم خودداری کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مراسم اعطای جایزه صلح نوبل روز جمعه به طور رسمی در اسلو برگزار شد و جایزه امسال صلح نوبل به لیو شیائوبو، دگراندیش چینی، اعطا شد.

در این مراسم توربیورن یاگلاند، رئیس نروژی کمیته جایزه نوبل، جایزه نوبل را به طور نمادین روی یک صندلی خالی که برای لیو شیائوبو در نظر گرفته شده بود، قرار داد.

این مراسم در حالی برگزار شده است که آقای شیائوبو همچنان در چین زندانی است و دولت چین نه تنها وی را از زندان آزاد نکرده، بلکه حتی به همسر و نزدیکان وی نیز اجازه خروج از کشور و شرکت در مراسم اعطای جایزه صلح نوبل را نیز نداده است.

آقای یاگلاند، رئیس کمیته جایزه صلح نوبل، در سخنان خود در مراسم اعطای این جایزه که در سالن شهرداری اسلو برگزار شد،‌ یک بار دیگر از دولت چین خواست تا برنده امسال جایزه صلح نوبل را آزاد کند.

وی در این باره اظهار داشت: «لیو تنها بر اساس حقوق شهروندی خود عمل کرده و کار اشتباهی انجام نداده است. او باید آزاد شود.»

همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز جمعه خواستار آزادی «هر چه زودتر» دگراندیش چینی شده و گفته است: «لیو شیائوبو از من برای دریافت جایزه صلح نوبل به مراتب محق‌تر بوده است.»

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز خواستار آزادی فوری آقای شیائوبو شده است.

این در حالی است که دولت چین با اعتراض شدید نسبت به اعطای جایزه صلح نوبل به لیو شیائوبو،‌ از این اقدام با عنوان «نمایش سیاسی» یاد کرده است.

دولت چین همچنین از کشورهای دیگر نیز خواسته بود‌ مراسم اعطای جایزه صلح نوبل به این دگراندیش چینی را که به دلیل تلاش برای استقرار دموکراسی در کشورش به ۱۱ سال زندان محکوم شده است، تحریم کنند.

علاوه بر چین، ۱۸ کشور جهان شامل ایران، عراق، افغانستان، پاکستان، صربستان، کلمبیا، کوبا، مصر، قزاقستان،‌ مراکش، فیلیپین، عربستان سعودی، سودان، تونس، ونزوئلا، ویتنام، اوکراین و روسیه با اجابت درخواست پکن از شرکت در مراسم رسمی اعطای جایزه صلح نوبل خودداری کردند.

دولت چین پیشتر کشورهای جهان را تهدید کرده بود «حمایت از شیائوبو» پیامدهایی برای این کشورها به دنبال خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG