لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

معرفی رئیس جدید ستاد مشترک ارتش ترکیه به دنبال استعفای فرماندهان ارتش


ژنرال ایشیک کوشانر، رئیس مستعفی ستاد مشترک ارتش ترکیه
ژنرال ایشیک کوشانر، رئیس مستعفی ستاد مشترک ارتش ترکیه
به دنبال استعفای دسته‌جمعی فرماندهان عالی‌رتبه ارتش ترکیه در اعتراض به ادامه بازداشت شماری از افسران ارتش، عبدالله گل، رئیس جمهور این کشور، ژنرال نجدت اوزل را به عنوان فرمانده نیروی زمینی و کفیل ریاست ستاد مشترک ارتش ترکیه منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال نجدت اوزل که پیشتر فرماندهی پلیس نظامی ترکیه را بر عهده داشت، جمعه شب از سوی رئیس جمهور این کشور به عنوان کفیل ریاست ستاد مشترک ارتش معرفی شد.

گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که ژنرال اوزل قرار است روز شنبه به عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش ترکیه، که عالی‌ترین پست نظامی در این کشور محسوب می‌شود، معرفی شود.

از آنجا که بر اساس رویه جاری در ارتش ترکیه، تنها افسرانی که در پست فرماندهی نیروی زمینی خدمت کرده باشند، می‌توانند به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش منصوب شوند، رئیس جمهور ترکیه که بر اساس قانون اساسی این کشور فرمانده کل نیروهای مسلح به شمار می‌آید، ژنرال نجدت اوزل را به عنوان فرمانده نیروی زمینی نیز منصوب کرده است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که روز جمعه ژنرال ایشیک کوشانر، رئیس ستاد مشترک، و نیز فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی و هوایی ارتش ترکیه دسته‌جمعی استعفا کردند.

کناره‌گیری دسته‌جمعی فرماندهان عالی‌رتبه ارتش ترکیه در تاریخ این کشور رویدادی بی‌سابقه به شمار می‌آید.

علت استعفای فرماندهان عالی‌رتبه ارتش ترکیه اعتراض به ادامه پیگرد قضایی ده‌ها تن از افسران ارشد ارتش به اتهام تلاش برای انجام کودتا علیه دولت اسلام‌گرای ترکیه اعلام شده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، ژنرال ایشیک کوشانر پیش از کناره‌گیری چند بار با رجب‌ طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، دیدار و درباره محاکمه افسران بازداشت شده ارتش ترکیه گفت‌وگو کرده بود.

ژنرال کوشانر حدود یک سال پیش از سوی عبدالله گل به ریاست ستاد مشترک ارتش ترکیه منصوب شده بود.

۴۲ ژنرال و ده‌ها افسر ارتش ترکیه که از ماه‌ها پیش به اتهام تلاش برای توطئه علیه دولت بازداشت شده بودند، همچنان در حبس موقت به سر می‌برند و همین موضوع به افزایش تنش بین دولت و ژنرال‌های سکولار ارتش ترکیه منجر شده است.

به دنبال کناره‌گیری فرماندهان عالی‌رتبه ارتش ترکیه، عبدالله گل، رئیس جمهور این کشور، با رجب‌طیب اردوغان، نخست وزیر، ملاقات کرده بود.
XS
SM
MD
LG