لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

پخش زنده عملیات نفس‌گیر شکار بن‌لادن در کاخ سفید


باراک اوباما و هیلاری کلینتون به همراه شمار دیگری از مقام‌های آمریکایی عملیات حمله به مخفی‌گاه بن‌لادن را به صورت زنده تماشا کردند.
باراک اوباما و هیلاری کلینتون به همراه شمار دیگری از مقام‌های آمریکایی عملیات حمله به مخفی‌گاه بن‌لادن را به صورت زنده تماشا کردند.
انتشار تصاویر اتاق وضعیت اضطراری کاخ سفید که در آن باراک اوباما در کنار همکاران ارشد خود، عملیات نفس‌ گیر حمله هوا برد نیروهای مخصوص آمریکا به محل سکونت بن لادن و لحظه های کشتن وی را تعقیب می‌کنند، به ابهام‌های موجود پیرامون از میان بردن قطعی وی پایان می‌بخشد.

در فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر حمله نیروهای آمریکایی به محل سکونت بن لادن در اسلام آباد پاکستان و کشتن وی، منابع خبری متعددی در نقاط مختلف جهان نسبت به اصالت خبر، و به خصوص زمان کشته شدن وی ابراز تردید کردند.

عدم انتشار تصاویر جسد بن‌لادن بعد از عملیات اخیر از سوی مقامات کاخ سفید، بر این ابهام‌ها دامن زده بود. انتشار مجدد تصویر دستکاری شده‌ای که دو سال قبل با استفاده از تکنیک‌های عکاسی ساخته و به عنوان جسد بن لادن معرفی شده بود، از سوی مراکز خبری، منجمله تلویزیون ملی عراق، بر دامنه این ابهام‌ها افزود.

در گذشته تصاویر کلیه شورشیان معروف بعد از شکار آنها انتشار یافته بود. عکس جسد چه گوارا، شورشی نام دار آرژانتینی که زمانی در کنار فیدل کاسترو علیه غرب می‌جنگید، مشهور ترین نمونه از این دست بشمار می‌رود.

فیلم برداری از مراسم

کاخ سفید بعد از انتشار خبر شکار بن لادن، بدون انتشار عکس، در لفافه اعلام داشت که جسد وی زیر آب‌های دریا دفن شده است.

گزارش‌های انتشار یافته بعدی حاکی از آن است که جسد بن لادن بعد از تکمیل عملیات نظامی، توسط هلیکوپتر به سرعت به ناو آمریکایی یواس‌اس کارل‌وینسن حمل و در عرشه این ناو شستشو و پس از پیچیدن در پارچه‌ای سفید ( کفن ) و قرار دادن کفن در یک کیسه (سنگین شده ) و نهادن آن بر روی یک تخته توسط یک افسر نیروی دریایی در آب‌های بخش شمالی اقیانوس هند رها شده است.

بنا بر اظهارات منابع رسمی وزارت دفاع آمریکا پیش از رها ساختن جسد بن لادن در آب دریا، به منظور رعایت آداب اسلامی، حتی نماز میت هم توسط یک عرب زبان حاضر در محل بر جنازه وی خوانده شده است.

گفته می‌شود از تمام جزئیات این مراسم، مانند لحظات حمله به محل مسکونی رهبر القاعده، فیلم و عکس تهیه شده، و ممکن است فیلم مراسم دفن دریایی بن لادن در آینده منتشر شود.

لحظات نفس گیر

به جای انتشار تصاویری از بن لادن بعد از شکار وی، دولت آمریکا به نظر می‌رسد در جهت ابهام زدایی پیرامون این عملیات تصمیم به انتشار عکس‌هایی از اتاق وضعیت مخصوص در زمان انجام عملیات نیروهای مخصوص و تماشای لحظه به لحظه آن توسط رییس جمهور و مقامات رسمی کاخ سفید گرفته است.

در عکس‌های منتشره از رهبران آمریکا، طی دقایق انجام عملیات شکار بن لادن، نفس گیر بودن لحظات کاملا منعکس شده است. در یکی از این تصاویر، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با حیرت و نگرانی دهان خود را با دست پوشانده است.

در عکس دیگری، اوباما در حالی که به جلو خم شده، پشت دست مشت کرده خود را به دهان برده است. علاوه بر اوباما و کلینتون، در تصاویر منتشره دست کم ۱۴ مقام رسمی دیگر آمریکا، از جمله جو بایدن معاون رییس جمهور، رابرت گیتس، وزیر دفاع، ژنرال مایک مولن، جانشین وی، رییس سازمان سیا، مشاور امنیت ملی و رییس کارکنان کاخ سفید نیز دیده می‌شوند.

انتشار این عکس‌های بی‌سابقه، که طی آن رییس جمهور و کارکنان ارشد دولت آمریکا شاهد زنده عملیات کشتن یک تروریست هستند، بی شک به تمامی ابهام‌ها پیرامون زمان قطعی کشته شدن بن لادن و رد شایعاتی در این زمینه که شاید وی مدت‌ها قبل به قتل رسیده و اینک کاخ سفید برای بالا بردن شانس تجدید انتخاب اوباما به صحنه سازی و اعلام آن مبادرت ورزیده است، پایان خواهد داد.

وهابیون و امامزاده سازی

پاره از تردیدها از این راه تقویت شد که کاخ سفید دلیل رها ساختن بن لادن در آب دریا را پیش‌گیری از امامزاده سازی برای وی اعلام داشته بود. حال آن‌ که بن لادن یک سنی وهابی بود و بر پاکردن مقبره و امام زاده سازی از سنت‌های این شاخه از مسلمانان نیست.

در مورد نحوه دفن جنازه یک مسلمان در آب نیز بی تردید صاحب نظران مذهبی از کنار موضوع آسان عبور نمی‌کنند، چرا که در اسلام، دفن مرده باید بدون قرار دادن هر نوع ابزار اضافی ( کیسه سنگین شده )، در خاک صورت گیرد، و رها ساختن جنازه در آب دریا لزوماً مطابق با سنت‌های اسلامی نیست.

در حالی که تعقیب، و شکار بن لادن همچنان موضوع خبری شمار یک جهان بشمار می‌رود، و ابهام‌های موجود پیرامون آن، از جمله نحوه پنهان ماندن محل سکونت او در جوار مراکز نظامی ارتش پاکستان، در قلب پایتخت آن کشور، انتشار عکس‌های اتاق وضعیت اضطراری کاخ سفید، دست کم قطعیت کشته شدن بن لادن را اثبات و از این راه گروه کثیری از طرفداران تئوری توطئه را نا امید می‌سازد.
XS
SM
MD
LG