لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

تظاهرات هزاران نفر در یمن علیه حکومت عبدالله صالح


در ادامه اعتراض‌های خیابانی در چند کشور عربی، روز پنج‌شنبه ده‌ها هزار نفر در صنعا، پایخت یمن، دست به تظاهرات زده و خواستار کناره‌گیری علی عبدالله‌ صالح، رئیس جمهور این کشور شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ده‌ها هزار نفر از مردم یمن روز پنج‌شنبه با شرکت در تظاهراتی در خیابان‌های صنعا، پایتخت این کشور خواستار کناره‌گیری علی‌عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن شدند.

بر اساس این گزارش دست کم ده هزار نفر در برابر دانشگاه صنعا و هزاران نفر دیگر در خیابان‌های این شهر دست به تظاهرات زده و علاوه بر سردادن شعارهای ضددولتی،‌ خواستار بهبود شرایط زندگی، مبارزه با فساد و برابری شدند.

هر چند تظاهرات روز پنج‌شنبه در یمن به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده است، اما نیروهای امنیتی و ماموران پلیس به صورت انبوه در خیابان‌های صنعا حضور داشتند.

علی عبدالله ‌صالح، رئیس جمهور یمن، از سی و یک سال پیش بر این کشور حکومت می‌کند و یکی از متحدان ایالات متحده آمریکا در مبارزه با تروریسم به شمار می‌آید.

یمن در سال‌های گذشته به یکی از پایگاه‌های سازمان تروریستی القاعده تبدیل شده و به دلیل فقر بخش عمده‌ای از مردم این کشور، این نگرانی وجود دارد که اسلام‌گرایان بتوانند، به گسترش نفوذ خود دراین کشور بپردازند.

حدود نیمی از جمعیت ۲۳ میلیون نفری یمن با کمتر از دو دلار در روز زندگی می‌کنند و یک سوم یمنی‌ها نیز از سوتغذیه رنج می‌برند.

تظاهرات ضد دولتی در یمن،‌ که یکی از فقیرترین کشورهای عربی به شمار می‌آید، در ادامه اعتراض‌های مردمی در تونس و نیز تظاهرات ضد حکومتی در مصر برگزار شده است.

حدود دو هفته پیش و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌های مردمی در تونس، زین العابدین‌بن‌علی، رئیس جمهور پیشین این کشور مجبور به فرار از کشور و پناه آوردن به عربستان سعودی شد.

به دنبال تحولات سیاسی در تونس، مصر نیز در روزهای گذشته شاهد اعتراض‌های خیابانی بوده است که این اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود تظاهرات دیگری در روز جمعه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG