لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

ابراز تاسف انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران از سخنان روحانی


انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران نوزدهم مرداد ماه ۱۳۹۳ در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از سخنان وی درباره تهیه لایحه‌ای برای «انجمن صنفی خبرنگاران» ابراز تاسف کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران سخنان آقای روحانی را «موجب تعجب و نگرانی» خوانده و برخی افراد دولت که از آنها نام نبرده را متهم کرده که به جای گردن نهادن به قانون در به رسمیت شناختن استقلال حرفه روزنامه نگاری و تشکل صنفی، در پی تفوق و سیطره دولتی بر این حرفه و تشکل صنفی و نهایتا، نقض استقلال حرفه‌ای روزنامه نگاری اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ گفته بود که دولت لایحه‌ای را در زمینه انجمن مربوط به صنف خبرنگاران تهیه خواهد کرد تا این انجمن بتواند در زمینه کار خبرنگاران فعال باشد.

در نامه انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران تصریح شده‌است: «صنف روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران در حال حاضر دارای تشکل مستقلی است که با سابقه ۱۸ سال فعالیت ونزدیک به ۴ هزار عضو صنفی، بزرگترین تشکل صنفی این حرفه در تاریخ روزنامه نگاری ایران بوده‌است.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، چند ماه پس از آغاز دولت دوم محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸، با فشار وزارت کار و امور اجتماعی و به حکم سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران تعطیل شد.

حسن روحانی در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌ها پس از انتخاب به عنوان رییس دولت یازدهم وعده داد که «نه تنها» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بلکه «همه انجمن‌ها را باید بر اساس قانون فعال کرد»

این نامه با اشاره به وعده‌های آقای روحانی افزوده‌است: «متأسفیم که پس از این مدت، نه تنها شاهد اقدام عملی مؤثر دولت برای وفای به این وعده نبوده‌ایم، بلکه اینک خبری از سوی جنابعالی می‌خوانیم که قاعدتا مشاوران و کارشناسان رسانه‌ای دولت به عرضتان رسانده‌اند و عملا به منزله فراموشی آن وعده تلقی می‌شود.»

بیش از ۷۷۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار ۶ بهمن ۱۳۹۲ در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، خواستار بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران شده بودند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران درپایان نامه خود با تأکید مجدد بر حق قانونی روزنامه نگاران برای برخورداری از تشکل صنفی مستقل، ابراز امیدواری کرده که رئیس جمهور وعده خود را از یاد نبرده و مانع از آن شود که به نام وی، «کارهایی درنقض استقلال حرفه‌ای روزنامه نگاری انجام شود که حتی در دولت پیشین هم سابقه نداشته‌است.»

انصراف مطهری از کاندیداتوری هیات نظارت بر مطبوعات

علی مطهری، نماینده مردم تهران، نیز امروز با انتشار نامه‌ای از کاندیداتوری در انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات انصراف داد.

آقای مطهری در نامه خود عدم تمایل کمیسیون فرهنگی مجلس برای معرفی وی به عنوان کاندیدای هیات نظارت بر مطبوعات و شبهه تأثیر نسبت خانوادگی با علی لاریجانی، رئیس مجلس، را از جمله دلایل استعفای خود اعلام کرده‌است.

موضوع معرفی نشدن آقای مطهری به عنوان کاندیدای «عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات» در هفته‌های گذشته موضوع بحث بین هیات رئیسه مجلس و کمیسیون فرهنگی بود.

در جلسه علنی اول مرداد ماه انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات در دستور کار مجلس قرار گرفت اما به دلیل تذکرها و انتقادهای تعدادی از نمایندگان به انتخاب دو نفر از «یک تفکر سیاسی» علی لاریجانی، رییس مجلس، تذکرات نمایندگان را وارد دانست و گفت که ماده ۲۱۸ ایین نامه داخلی مجلس ابهام دارد و باید هیات رییسه در جلسه‌ای به ساز و کار مناسبی برای اجرای این ماده دست یابد.

پس از این اقدام رئیس مجلس، برخی از نمایندگان عضو جبهه پایداری آقای لاریجانی را به «فامیل‌بازی» و «سیاسی‌کاری» متهم کردند.

کمیسیون فرهنگی که براساس ماده ۲۱۸ آیین‌نامه داخلی مجلس وظیفه معرفی نامزدهای عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات را بر عهده دارد، احمد نبویان و حمید رسایی، دو نماینده نزدیک به جبهه پایداری را به عنوان نامزدهای خود به مجلس معرفی کرد و از معرفی علی مطهری که درانتخابات کمیسیون پس از این دو نماینده قرار گرفته بود امتناع کرد.

آقای مطهری با اشاره به اقدام کمیسیون فرهنگی گفته بود: «در آیین نامه داخلی مجلس آمده‌است که حداقل دو برابر افراد مورد نیاز باید برای انتخاب نمایندگان به مجلس معرفی شود یعنی بیشتر هم می‌تواند باشد.»

علی مطهری پیش از این نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات بود.

براساس ماده ۱۰ قانون مطبوعات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس یکی از پنج عضو هیات نظارت بر مطبوعات است.

XS
SM
MD
LG