لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

دستگیری «عامل تهدید به اسیدپاشی» در تهران


حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران
حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران

رئیس پلیس تهران از دستگیری فردی خبر داد که به گفته او از طریق باجه‌های تلفن‌های عمومی به چند آموزشگاه در غرب تهران تلفن زده و تهدید به اسیدپاشی کرده‌است.

وب‌سایت مرکز حامیان حقوق بشر نیز خبر داد که مهدیه گلرو از اعضای کانون شهروندی زنان که تصویرش در تجمع اعتراض به اسیدپاشی‌ها در مقابل مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها منعکس شده بود، صبح روز یک‌شنبه در خانه‌اش بازداشت شده‌است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران، روز یک شنبه ۴ آبان گفت: «در ۴۸ ساعت گذشته مسئولان چند آموزشگاه در غرب تهران به پلیس مراجعه و اعلام کردند که از سوی فردی ناشناس به صورت تلفنی مورد تهدید به اسیدپاشی قرار گرفتند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.»

وی اشاره‌ای به نوع آموزشگاه‌هایی که به گفته وی این فرد آنها را تهدید به اسیدپاشی کرده‌است، نکرد.

به گفته آقای ساجدی‌نیا این فرد شنبه شب و هنگامی که از باجه تلفن عمومی «در حال تهدید شهروندان» بوده، دستگیر شده‌است.

رئیس پلیس تهران مدعی شد که این فرد در بازجویی‌ها، انگیزه و علت اصلی این کار را «تحت تاثیر قرار گرفتن از شبکه‌های ماهواره‌ای» اعلام کرده‌است.

آقای ساجدی‌نیا همچنین گفت که تعدادی از مزاحمان تلفنی نیز که ضمن تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام کرده بودند که مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، بازداشت شده‌اند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، روز شنبه ۳ آبان با صدور دستوری از غلامحسن محسنی اژه‌ای معاون اول این قوه خواست که با سفر به اصفهان موضوع اسیدپاشی به تعدادی از زنان در این شهر را پیگیری کند.

در دستور رئیس قوه قضائیه آمده‌است: «بدیهی است چناچه کسانی بخواهند به بهانه این امر، امنیت و آرامش جامعه را برهم زنند، باید توسط نیروهای امنیتی و انتظامی شناسایی و توسط دادستان حوزه قضایی مربوط تحت تعقیب قرار گیرند.»

روز شنبه ۳ آبان شاهدان عینی در گفت‌وگو با رادیو فردا از دستگیری تعدادی از معترضان به اسیدپاشی در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد خبر داده بودند.

وب‌سایت مرکز حامیان حقوق بشر نیز خبر داد که مهدیه گلرو از اعضای کانون شهروندی زنان که تصویرش در تجمع اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها منعکس شده بود، صبح روز یک‌شنبه ۴ آبان در خانه‌اش بازداشت شده‌است.

مهدیه گلرو معاون پیشین دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و از دانشجویان محروم از تحصیل است که در زمستان سال ۸۸ نیز بازداشت شده و ۳۰ ماه را در زندان به سر برده بود.

روز چهارشنبه، ۳۰ مهر، هزاران تن در اصفهان و تهران در اعتراض به مسئله اسیدپاشی‌های اصفهان مقابل دادگستری این شهر و مجلس شورای اسلامی در بهارستان تهران دست به تجمع زدند.

بر اساس گزارش‌ها، آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا در اصفهان، نیز روز پنج‌شنبه، اول آبان، در پی انتشار عکس‌های تجمع اعتراضی مردم اصفهان علیه اسیدپاشی بازداشت شده‌است.

در روزهای گذشته برخی از ائمه جمعه و نمایندگان اصول‌گرای مجلس ایران خواستار تعقیب قضایی رسانه‌هایی شده‌اند که اسیدپاشی‌های اصفهان را با طرح امر به معروف و نهی از منکر مرتبط دانسته‌اند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز روز یک‌شنبه نسبت دادن اسیدپاشی به امر به معروف و نهی از منکر را «جفا و ظلم» دانست.

با وجود عدم بازداشت عامل یا عوامل اسیدپاشی در اصفهان برخی مقامات جمهوری اسلامی با قاطعیت تاکید می‌کنند که اسیدپاشی‌های اخیر ارتباطی با موضوع حجاب و «امر به معروف و نهی از منکر» ندارد.

این در حالی است که پیشتر برخی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس از ارتباط این اتفاق‌ها با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» سخن گفته بودند.

ناصر موسوی لارگانی، از نمایندگان استان اصفهان در مجلس، ۲۷ مهر گفته بود که اسیدپاشی تحت هر عنوانی باشد حتی مبارزه یا مخالفت با بدحجابی و بی‌حجابی، محکوم است.

علی یونسی، وزیر پیشین اطلاعات نیز روز شنبه ۳ آبان گفته بود که «افراد خودسر به نام امر به معروف و نهی از منکر اعمالی بر خلاف اسلام و قانون انجام داده‌اند.»

وی بدون نام بردن مستقیم از موضوع اسیدپاشی هشدار داده بود که «اقدامات خودسرانه به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به نفع هیچ جریانی نخواهد بود.»

XS
SM
MD
LG