لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

«احتمال خیز اول احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس»


محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم ایران

محمدحسین صفار هرندی، وزیر ارشاد در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، می‌گوید که رئیس دولت نهم و دهم و اطرافیانش سیاست را کنار نگذاشته‌اند و ممکن است خیز اول خود را برای انتخابات مجلس بردارند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای صفار هرندی، روز دوشنبه ۲۰ مردادماه گفت: «نوع عملی که از رئیس دولت نهم و دهم مشاهده می‌شود گواه این است که وی و اطرافیانش سیاست را کنار نگذاشته‌اند.»

داوود احمدی‌نژاد، برادر رئیس‌جمهوری پیشین ایران، دهم خرداد گفته بود که احتمال نامزدی برادرش در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی «بسیار زیاد» است.

از روزهای آغازین انتخاب حسن روحانی، برخی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد از احتمال بازگشت وی به فضای سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داده بودند.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت احمدی‌نژاد، سوم تیرماه سال ۱۳۹۲ و تنها چند روز پس از انتخاب روحانی به ریاست‌جمهوری گفته بود: «احمدی‌نژاد در رجعتی دیگر، همراه با امام زمان حکومتی مطلوب را پیگیری خواهد کرد.»

این سخنان غلامحسین الهام واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس ایران و چهره‌های سیاسی را سبب شد اما دفتر وی اعلام کرد که منظور غلامحسین الهام از کلمه «رجعت احمدی‌نژاد» آرزوی بازگشت وی در آینده نزدیک به عرصه سیاسی و اداره دولت بود.

محمد حسین صفار هرندی روز دوشنبه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدعی نیستم که تمام اقدامات احمدی‌نژاد تحت تاثیر القائات مشایی بوده افزود: «با توجه به سابقه دیرینه ارتباطم با وی، باید بگویم احمدی‌نژادِ پیش از دولت نهم با احمدی‌نژاد پس از رئیس جمهوری تفاوت‌های زیادی کرده بود و مشکل اصلی ما با وی نیز در همین تفاوت‌ها بود.»

آقای صفار هرندی و غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر پیشین اطلاعات کابینه محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه چهارم مرداد ۱۳۸۸ پس از اعتراض به اجرا نشدن دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران برای عزل اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاونت اولی رئیس جمهوری برکنار شدند.

آقای صفار هرندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات پیش روی مجلس خط و نشان می‌کشند تا کارهای ناتمام مجلس ششم را در مجلس آینده عملی سازند.

وی با بیان اینکه بعید است رئیس جمهوری چنین گرایش‌هایی داشته باشد، افزود: «سکوت وی در مقابل این حرکت‌ها نیز کافی نیست و باید برائت جوید البته گاهی این تبری جستن در سخنان روحانی به روشنی دیده شده‌است.»

۷۰ درصد ادبیات داستانی کشور «به کلی فاسد یا مخدوش» بود

آقای صفار هرندی که در دانشگاه قزوین سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی مدعی شد که ۷۰ درصد ادبیات داستانی کشور هنگام شروع کار وی به عنوان وزیر ارشاد «به کلی فاسد یا مخدوش» بوده‌است.

یکی از اقدامات وزارت ارشاد در دوره مدیریت آقای صفار هرندی بازنگری در مجوز کتاب‌هایی بود که در دولت محمد خاتمی مجوز گرفته بود.

اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران فروردین سال ۱۳۸۷ در نامه‌ای به آقای صفار هرندی از «افزایش فشار بر ناشران و تشدید سانسور کتاب»، اعتراض کرده بود.

محمد حسین صفارهرندی، همچنین گفت که در دوره وزارتش برخی از کارگردانان پس از ۱۰ سال به فیلمسازی روی آوردند و آثارشان در همان دوره مجوز اکران گرفت.

توقیف برخی فیلم‌ها و نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره مدیریت آقای صفارهرندی اعتراضات زیادی را برانگیخت و نامه‌های متعدد هنرمندان معترض را در پی داشت.

محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما، دی ماه سال ۱۳۸۸ آقای صفار هرندی را وزیری خوانده بود که در حوزه فرهنگ و هنر تخصص نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG