لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۱

جسد سرنشینان هواپیمای ناپدیدشده ایر-آسیا «پیدا شد»


با پیدا شدن ده‌ها جسد متورم شناور بر آب در دریای جاوه به نظر می‌آید که جستجو برای یافتن هواپیمای مسافربری ناپدیدشده ایر-آسیا به نقطه پایانی خود نزدیک شده‌ باشد.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه، نهم دی، خبر داد که در محلی از دریا در جنوب غربی سواحل جزیره بورنئو ده‌ها جسد شناور و قطعات مختلف هواپیما پیدا شده که به احتمال بسیار زیاد مربوط به هواپیمای ناپدیدشده ایر-آسیا است.

ماناهان سیمورانگکیر، سخنگوی نیروی دریایی اندونزی، به این خبرگزاری گفت که یک ناو جنگی این کشور «بیش از ۴۰ جسد را در دریا پیدا کرده و تعداد جسدهایی که یافته می‌شوند رو به افزایش است».

ایرباس خطوط هوایی ایر-آسیا که مقر اصلی آن در مالزی قرار دارد اوایل روز یک‌شنبه در حالی که از سورابایا، دومین شهر بزرگ اندونزی، راهی سنگاپور بود با هوایی توفانی روبه‌رو شده و از صفحه رادارها ناپدید شد.

جستجوهای گسترده برای یافتن این هواپیما و ۱۶۲ سرنشین آن از روز یک‌شنبه بی‌نتیجه مانده بود.

اما بنا بر گزارش‌ها، مقامات اداره تجسس و نجات اندونزی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفتند که یکی از هواپیماهای این کشور «سایه‌ای» بر بستر دریا دیده است که به احتمال زیاد مربوط به لاشه هواپیمای ناپدیدشده است.

به گفته مقامات اندونزیایی، تمامی تلاش‌ها هم‌اینک بر محل پیدا شدن این «سایه» و بازیابی قطعات پیداشده متمرکز شده‌ است. این «سایه» در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غرب شهر «پانگ‌کالان بوم» در مرکز کالیمانتان در جزیره بورنئو دیده شده‌ است.

گزارش‌ها حاکی است که خلبان هواپیمای ایر-آسیا پیش از برخاست، از برج مراقبت خواسته بود تا به خاطر برخورد نکردن با توفان به او اجازه پرواز در مسیری با ارتفاع بیشتر را بدهند.

اداره هدایت پروازی اندونزی می‌گوید که برج مراقبت به خاطر ازدحام پروازها در این مسیر موفق به کسب اجازه برای این تغییر مسیر نشد.

در حدود ۴۰ دقیقه پس از برخاست نیز خلبان بار دیگر درخواست پرواز در ارتفاع بالاتر را داد، اما به خاطر پرواز دیگر هواپیماها در آن لحظه در مسیرهای مرتفع‌تر این اجازه بار دیگر به وی داده نشد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، دو تا سه دقیقه بعد، زمانی که برج مراقبت موفق به کسب اجازه برای ارتفاع گرفتن هواپیمای ایر-آسیا شد، دیگر تماس با این هواپیما قطع شده‌ بود.

XS
SM
MD
LG