لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

مشکل تنفسی هزاران نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد


اهواز
اهواز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد که از شامگاه چهارشنبه تا شامگاه جمعه بیش از ۱۰ هزار نفر در استان خوزستان به دلیل مشکل تنفسی ناشی از بارش باران و مواردی چون تنگی نفس، سرفه و «خسخس سینه» به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، نیز گفت که براثر «گرد و غبار» ۸ هزار و ۵۰۰ نفر به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کرده‌اند که حدود ۱۰۰ نفر بستری شده‌اند و ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، روز شنبه ۹ آبان، خبر داد که از افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی ۱۲۰ نفر بستری شده‌اند اما «اکثر» آنان «با درمان‌های سرپایی در حدود ۲ تا ۳ ساعت» مداوا شدند.

وی ضمن رد گزارش‌ها دربارهٔ کشته شدن دو نفر به دلیل مشکل تنفسی ناشی از بارش باران در عین حال گفت که «ممکن است یک بیمار ناراحتی قلبی در منزل خود فوت کرده باشد و وی را به بیمارستان منتقل کرده باشند که با بروز این پدیده همزمان شده بود.»

وب‌سایت محلی «بروال»، خبر داده بود که نگهبان انبار یک شرکت در منطقه «کوی نبوت» اهواز بر اثر «مشکلات تنفسی ناشی از بارانِ» چهارشنبه شب جان خود را از دست داده‌است.

براساس این گزارش، این فرد به تنهایی نگهبان انبار بوده و همکاران وی صبح روز پنجشنبه هنگام مراجعه به محل کار با جسدش «در حالی که اسپری تنفسی نیز در کنارش بود»، مواجه شده‌اند.

دلایل مشکلات تنفسی در خوزستان

در سال‌های گذشته نیز نخستین بارندگی فصل پاییز باعث بروز مشکلات تنفسی برای برخی از شهروندان خوزستانی شده بود. از جمله در سال ۹۲ و پس از دو بار بارش در این استان ۲۳ هزار نفر راهی بیمارستان‌ها شده بودند.

برخی منابع از این بارندگی به عنوان «باران اسیدی» یا «باران میکروبی» نام می‌برند.

با این حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت که «باران اسیدی واژه مناسبی برای این پدیده نیست» چرا که اثرات «باران اسیدی» تنها منحصر به مشکلات تنفسی نمی‌شود و معمولاً عوارض چشمی و پوستی نیز دارد.

به گفته آقای ایدنی، «باران اسیدی» ممکن است علاوه بر انسان به پرندگان، حیوانات و حتی رنگ خودروها نیز آسیب بزند.

پیش از این احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با اشاره به فعالیت‌های صنایع در این استان از جمله میدان‌های نفتی و صنایع کشت و صنعت نیشکر «رطوبت بالای ۹۵ درصد پس از بارش باران» و «عدم جریان هوا و وزش باد» را از جمله عوامل مسمومیت تعداد زیادی از مردم شهر اهواز پس از این باران‌ها در سال ۹۲ ذکر کرده بود.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز نهم آبان در کانال خبری خود نوشت که «متأسفانه علت اصلی بروز تنگی تنفس در خوزستان تا کنون قطعی نشده است. پس از مشکل سال ۹۲، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نفت فرآوری حدود ۳۰ هزار بشکه نفت سنگین و ترش در داخل شهر اهواز را متوقف کرد تا شاید این مشکل تنفسی پایان یابد.»

وی افزود که به طور کلی ۱۸ گزینه به عنوان علل این عارضه مطرح و مورد بررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی مشعل‌سوزی نفتی، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده‌افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

استان خوزستان از جمله استان‌های ایران است که در سال‌های گذشته بارها با بحران ریزگردها نیز مواجه بوده‌است.

پیش از این در ۲۹ آبان سال ۹۲، اسدالله موسوی، رئیس فوریت‌های پزشکی خوزستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده‌بود که بر اساس یکی از مصوبات استانداری خوزستان اعلام تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز فوریت‌های پزشکی در این استان بر اثر ناراحتی‌های ناشی از بارش باران «ممنوع است».

XS
SM
MD
LG