لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

ایر آسیا قصد دارد پروازهایش به تهران را از سر بگیرد


شرکت هوایی ایر آسیا ایکس، از زیرمجموعه‌های خطوط هوایی ایرآسیا (ایر اژیا)، اعلام کرده‌است که قصد دارد پروازهای مسافربری مستقیم خود به تهران را از سر بگیرد.

رویترز دوشنبه پنجم بهمن خبر داده‌است که بنیامین بن اسماعیل، مدیر اجرایی شرکت یادشده این خبر را در جریان اجلاس صنعت هوانوردی در تهران بیان کرد و گفت، این تصمیم نظر به «قابلیت‌های فراوان» ایران اتخاذ شده‌است.

نخستین پرواز ایر آسیا به ایران امرداد ۱۳۸۹ انجام شد و این شرکت تا مدتی پروازهای متعددی به ایران داشت اما با گسترش تحریم‌ها ناچار به توقف پروازها شد.

در پی قطع پروازهای شرکت‌های هواپیمایی خاور دور به ایران، شرکت‌های هما و ماهان در مسیر تهران- کوالالامپور پرواز می‌کردند.

در همین حال، ایرانیان بسیاری در سال‌های اخیر، در مسیرهای میان ایران و کشورهای خاور دور، با هواپیماهای خطوط کشورهای همسایه مانند تورکیش ایر ویز، گالف ایر یا خطوط امارات پرواز می‌کردند.

از سوی دیگر، شرکت‌های خارجی یادشده در دوران‌هایی در راستای سیاست‌های دولت‌های خود علیه ایران نیز تحریم‌ها و محدودیت‌هایی علیه ایرانیان برقرار کرده‌اند؛ یکی از تازه‌ترین موارد، اقدام گالف ایر است که از دو هفته پیش همه پروازهای خود از منامه بحرین را به سوی تهران، مشهد، اصفهان و شیراز و بالعکس متوقف کرده‌است.

گالف ایر سیاست خود را در راستای تصمیمات دولت منامه اتخاذ کرده زیرا سران بحرین در تنش اخیر میان ایران و عربستان، جانب سعودی‌ها را گرفته و با ایران قطع رابطه کرده‌اند.

اما از اواخر دی ماه امسال، در پی اجرایی شدن برجام، توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، که به رفع بخش بزرگی از تحریم‌ها علیه ایران انجامیده، ایران نیز از دوران تازه‌ای برای ناوگان هوایی خود و همکاری با شرکت‌های هوایی جهانی خبر می‌دهد.

فرهاد پرورش، مدیر عامل ایران ایر، یکشنبه چهارم بهمن از رفع محدودیت‌های چند سال اخیر در سوخت‌رسانی به هواپیماهای مسافربری ایران در برخی از خطوط پروازی اروپا خبر داد.

مسئولان صنعت هوایی ایران همچنین از قصد خرید ۱۱۴ هواپیمای مسافربری از شرکت اروپایی ایرباس و نیت به خرید یکصد هواپیمای دیگر، احتمالاً از بوئینگ آمریکا، خبر دادند.

همزمان به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت‌های خصوصی هوایی ایران، از جمله کیش ایرویز، مذاکرات جداگانه‌ای را با ایرباس برای خرید هواپیماها آغاز کرده‌اند.

همچنین، ایران همزمان با رفع تحریم‌ها، این هفته اجلاس صنعت هوانوردی را در تهران میزبانی می‌کند، که ایرباس مهم‌ترین شرکت خارجی در این اجلاس است اما نمایندگان بوئینگ غایب هستند.

احمد رضا بیاتی، از مسئولان امور هوایی ایران به خبرگزاری ایلنا گفته‌است، شرکت بوئینگ «به دلیل مشکلات و اخذ ویزا نتوانست در این اجلاس حضور یابد اما شرکت‌های بزرگ اجاره‌دهنده هواپیما از آمریکا به ایران آمده‌اند».

XS
SM
MD
LG