لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۳:۰۵ - ۳ دسامبر ۲۰۱۶

شبکه تلویزیونی جدید میلیاردر سعودی، راه‌اندازی و توقف فوری


دفتر شبکه «العرب» در منامه بحرین

دفتر شبکه «العرب» در منامه بحرین

شبکه تلویزیونی جدیدی که از بعدازظهر یکشنبه دوازدهم بهمن در بحرین کار خود را برای پخش در دنیای عرب و اسلامی آغاز کرده بود، برنامه‌های خود را تنها پس از چند ساعت متوقف کرده‌است.

شبکه «العرب» که با بودجه امیر ولید بن طلال، یکی از ثروتمندترین شاهزادگان سعودی، کار خود را یکشنبه شروع کرد، دوشنبه سیزدهم بهمن در توئیتر خود نوشته‌است، «به‌دلایل فنی» و نیز «اداری» در پخش برنامه توقفی رخ داده که «بزودی برطرف می‌شود».

شاهزاده بن طلال، از ثروتمندترین افراد عربستان و جهان و از جمله سهامداران بزرگ در نیوز کورپوریشن و توئیتر و دیگر شرکت‌های عظیم است.

او در حالی وارد عرصه اشباع شده رسانه‌های عرب‌زبان شده که شبکه‌هایی مانند الجزیره و العربیه از توجه مردمی افتاده و اکنون مردم دنیای عرب بیشتر به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توجه می‌کنند.

«العرب» در حالی کار خود را در بحرین آغاز کرده‌است که این امیرنشین در چهار سال اخیر شاهد شورش گسترده‌ای از سوی اکثریت شیعه، علیه حکومت سنی وفادار به عربستان سعودی، بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس، ماهواره این شبکه در اولین روز پس از راه‌اندازی تنها تبلیغات پخش می‌کند.

یوسف محمد، مسئول امور رسانه‌ها در وزارت ارتباطات بحرین به این دو خبرگزاری گفته‌است که همکاری کشورش با «العرب» با هدف تکمیل اقدامات ضروری و ازسرگیری کار این شبکه ادامه دارد.

اما آسوشیتدپرس این توقف را نتیجه دستور امیرنشین بحرین دانسته‌است.

«العرب» گفته بود، با هدف انتشار اخبار و گزارش‌های «بی‌طرف» و «به‌دور از غرض‌ورزی» از رخدادهای منطقه و جهان، کار خود را آغاز می‌کند.

اما پخش اولین گزارش شبکه «العرب» در مورد بحرین، با انتقاد روزنامه «اخبار خلیج» در بحرین روبرو شد.

این روزنامه حامی حکومت بحرین، دوشنبه سیزدهم بهمن نوشت که انتشار گزارش یادشده با معیارهای رایج در کشورهای «خلیج فارس» همخوانی ندارد.

آقای انور عبدالرحمان، سردبیر «اخبار خلیج» در یادداشت اصلی این روزنامه پرسیده‌است «آیا العرب براستی عرب است؟».

انور عبدالرحمان از اینکه خلیل ابومرزوق، نماینده پیشین شیعه پارلمان بحرین و نایب رئیس جبهه شیعی «الوفاق» در این گزارش شبکه «العرب» مورد مصاحبه قرار گرفت، انتقاد کرد و او را فردی با دیدگاه‌های «تندروانه» نامید.

خلیل ابومرزوق در خصوص تصمیم روز شنبه از سوی دولت بحرین در لغو تابعیت ۷۲ نفر در این کشور اظهار نظر کرده و آن را محکوم کرده بود.

شبکه «العرب» در اوج جنگ‌های خونین منطقه خاورمیانه و سربرآوردن گروه «حکومت اسلامی» («داعش» پیشین) و در حالی که جنگ خونین داخلی سوریه چهارمین سال خود را پشت سر می‌گذارد، برپا شده‌است.

از سخنان جمال خاشقجی، مدیر اجرایی «العرب» در مصاحبه او با خبرگزاری فرانسه، پیش از راه‌اندازی این شبکه، نیز چنین برمی‌آید که شاهزاده بن طلال الجزیره و العربیه را دارای غرض‌ورزی‌های خاص می‌داند.

خاشقجی به خبرگزاری فرانسه گفته بود، پخش اخبار باید از نیات سیاسی به‌دور باشد.

به گفته خاشقجی، دلیل انتخاب منامه، پایتخت بحرین، برای ستاد اصلی «العرب» این است که عربستان امکان کار برای شبکه‌های «مستقل» را فراهم نمی‌کند.

در همین حال، «العرب» تاکید دارد که بزرگ‌ترین دفتر نمایندگی آن در ریاض در عربستان قرار دارد.

شبکه الجزیره ۱۹ سال پیش از سوی امیر قطر از مقر دوحه راه‌اندازی شد و در سال‌های نخست هیجان زیادی در دنیای عربی ایجاد کرد.

العربیه نیز دوازدهمین سال حیات خود را پشت سر می‌گذارد؛ العربیه نیز مانند الجزیره دارای شبکه‌های متعددی است که همچنان با پول خاندان شیخ ثروتمند سعودی، ولید ابراهیم از مقر دبی کار می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز العالم را به عربی با هدف تبلیغ بیشتر دیدگاه‌های حکومت تهران در جهان راه‌اندازی کرده‌است که این شبکه بخشی از صدا و سیمای ایران به شمار می‌آید.

XS
SM
MD
LG