لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

ارتش سوریه بخشی از حومه حلب را از گروه حکومت اسلامی پس گرفت


تلویزیون دولتی سوریه با گزارش پیشروی‌های ارتش سوریه مقابل مخالفان، از در اختیار گرفتن کنترل یک جاده اصلی منتهی به شمال شهر حلب خبر داد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه (دهم اسفندماه) به نقل از گروه‌های حقوق بشری نوشته نبرد میان ارتش سوریه و نیروهای حکومت اسلامی (داعش) در جنوب استان حلب ادامه دارد.

حکومت اسلامی پیش‌تر شهر خناصر در ۵۰ کیلومتری جنوب حلب را در اختیار گرفته بود اما دو روز پس از آن، ارتش سوریه موفق به بازپس‌گیری این شهر شد.

با عملیات روز دوشنبه ارتش سوریه و آزادسازی این مناطق، راه رسیدن به شهر حلب برای نیروهای ارتش سوریه هموارتر شده‌است.

پیش‌روی نیروهای دولتی سوریه به سمت حلب با کمک حملات هوایی روسیه و نظامیان ایران و حزب‌الله لبنان صورت می‌گیرد.

همزمان ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه خواستار نشستی فوری دربارهٔ نقض آتش‌بس در سوریه شده‌است.

آن‌طور که رویترز گزارش کرده وی در شورای حقوق بشر سازمان ملل به خبرنگاران گفته اخباری مبنی بر حمله به مناطقی که از سوی شورشیان میانه‌رو اداره می‌شود دریافت کرده‌است.

با آنکه ساعاتی پس از آغاز آتش‌بس در سوریه در روز شنبه (هشتم اسفندماه) نمایندگان آمریکا، روسیه و سازمان ملل اجرای آن را مثبت ارزیابی کرده بودند، عربستان سعودی و مخالفان بشار اسد، ارتش سوریه و هواپیماهای جنگی روسیه را به نقض مکرر آتش‌بس متهم کرده‌اند.

در مقابل روسیه هم گفته ترکیه آتش‌بس را بارها نقض کرده‌است.

توافق ترک مخاصمه میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان در طول پنج سال گذشته که جنگ داخلی در این کشور آغاز شده، بی‌سابقه بوده‌است.

گزارش دیگری نیز حاکی است که سازمان ملل متحد قصد دارد با استفاده از فرصت آتش‌بس میان گروه‌های متخاصم، کمک‌های انسان‌دوستانه برای ۱۵۴ هزار نفر در سوریه ارسال کند.

یک مقام رسمی سازمان ملل به خبرگزاری آلمان گفته این کمک‌ها طی پنج روز آینده به مناطق جنگی سوریه ارسال خواهد شد.

یاکوب ال هیلو، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده این کمک‌ها برای ۱۵۴ هزار شهروند سوری که در مناطق محاصره‌شده و جنگی گیر افتاده‌اند، ارسال خواهد شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم اعلام کرده که متحدان این پیمان، کاملاً رفتار روسیه در سوریه را تحت نظر دارند.

وی در یک نشست خبری در کویت گفته که اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نسبت به اقدامات نظامی هوایی، دریایی و زمینی معنی‌دار روسیه در سوریه نگران هستند.

جنگ داخلی در سوریه، تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جا گذاشته‌است.

XS
SM
MD
LG