لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۲

علی لاریجانی: عربستان سعودی باید بداند ایران دشمن آنان نیست


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، بامداد یک‌شنبه ۲۱ آذر طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی تهران خطاب به عربستان سعودی گفت که «سعودی باید بداند ایران دشمن آنان نیست.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در این خصوص گفت: «همان‌طور که در مسئله لبنان مشکل حل شد، همه کشورها به خصوص کشور سعودی باید بداند ایران نه دشمن آنان است و نه با نقش‌آفرینی مثبت آنان در منطقه مخالفتی دارد، بلکه استقبال می‌کند.»

نام بردن آقای لاریجانی از «مسئله لبنان» می‌تواند به برخی توافق‌های منطقه‌ای اشاره داشته باشد که نتیجه آن انتخاب رئیس جمهوری جدید برای لبنان پس حدود دو سال و نیم بلاتکلیفی بود.

لبنان سال‌هاست که میدان صف‌آرایی بین گروهای رقیب بوده است. برخی از بازیگران پرقدرت در این کشور مثل حزب مسیحیان به رهبری میشل عون و گروه حزب‌الله با ایران، و در مقابل گروه‌های دیگر با رقیب اصلی منطقه‌ای ایران یعنی عربستان سعودی همسو هستند.

میشل عون، رئیس جمهوری جدید لبنان اگرچه مسیحی است اما در فضای سیاسی لبنان از او به عنوان متحد حزب‌الله لبنان نام برده می‌شود؛ با وجود این گرایش سیاسی، عربستان سعودی به تازگی از آقای عون برای بازدید از ریاض دعوت کرد.

به تازگی همچنین کنار آمدن ایران و عربستان سعودی در زمینه سهمیه‌بندی‌های اوپک باعث شد که این نهاد بتواند پس از مدتی طولانی در زمینه کاهش تولید نفت خود به توافق برسد.

علی لاریجانی در ادامه سخنان روز یک‌شنبه خود گفت که «کشورهای منطقه نظیر ایران، ترکیه، سعودی، مصر، عراق، پاکستان به جای رقابت‌های فرسایشی می‌توانند بر محور اسلام، دفاع از مردم فلسطین، مبارزه با تروریسم و منافع اقتصادی مشترک حرکتی را به سوی آرامش منطقه اجرا کنند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «ما با جنگ‌افروزی در یمن و سوریه مخالفیم و آن را غلط می‌دانیم لذا با صراحت اعلام می‌کنیم با نقش‌آفرینی همه کشورهای مسلمان منطقه در استقرار امنیت در منطقه بر محورهایی که ذکر شد هم احترام می‌گذاریم و هم آن را مفید می‌دانیم.»

این تأکیدات علی لاریجانی در حالی بیان می‌شود که ‌آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مقامات عربستان سعودی را به «هم‌پیمانی» با اسرائیل و آمریکا متهم کرده و بسیاری از رسانه‌های داخلی ایران همواره خواستار سرنگونی حکومت سعودی شده‌اند.

تیرگی در روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های گذشته و پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن افزایش یافته و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه سال گذشته به قطع روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.

عربستان و ۱۰ کشور عربی دیگر روز ۲۴ آبان در نامه‌ای که در مجمع عمومی سازمان ملل توزیع شد، ایران را متهم کردند که با حمایت از «تروریسم» و مداخله مداوم در امور داخلی کشورهای عربی، به‌ویژه در یمن و سوریه باعث تنش و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل هم در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان اتهام‌زنی ۱۱ کشور عربی را «مضحک»، «واهی و بی‌پایه» خواند و این کشورها را متهم کرد که خود «پرورش‌دهنده و صادرکننده افراط‌گرایی و تفکر تکفیری» هستند.

به گزارش ایرنا، کنفرانس امنیتی تهران صبح روز یک‌شنبه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی، محمود علوی وزیر اطلاعات، حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در سالن اجلاس سران گشایش یافت.

«به دنبال امپراطوری نیستیم»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان روز یک‌شنبه خود گفت: «کشورهای مهم منطقه ظرفیت بالقوه برای حل بحران و ایجاد نظم را دارند اما به دلیل رقابت‌های نارس و توهمات در هژمون‌سازی‌های پوشالی توهمات امپراطوری‌های گذشته خود، در بحران عقلانیت سیاسی گرفتارند.»

عضو شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد: «ایران نه تنها به دنبال امپراطوری نیست بلکه مخالف این تئوری در منطقه است.»

علی لاریجانی همچنین تأکید کرد: «ما با غرب مسیحی به هیچ وجه به دنبال درگیری‌های صلیبی نیستیم. ما روابطی مسالمت‌آمیز را قائلیم البته با روش‌های استعماری و استبدادی غرب در جهت ایجاد فضا برای رژیم صهیونیستی مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، چندی پیش گفته بود که «امپراطوری ایران» در حال احیا است، و در این باره توضیح داده بود که «ایران هم‌اکنون بر چند کشور و حوزه نفوذی مهم منطقه مسلط شده است؛ لبنان، سوریه، غزه و به تازگی نیز جای پای خود را در یمن تقویت کرده‌است.»

XS
SM
MD
LG