لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

راه‌اندازی دفتر «راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس» برای ایران


یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تأسیس دفتر جدیدی تحت عنوان «دفتر راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس» مختص به ایران در نهاد مربوط به پادمان‌های آژانس خبر داد.

بنا بر بیانیه مطبوعاتی که روز دوشنبه ۱۷ اسفند از سوی آقای آمانو منتشر شد این دفتر از تاریخ ۱ مارس راه‌اندازی شده‌است.

یوکیا آمانو روز دوشنبه هم‌چنین گفته‌است که جمهوری اسلامی ایران باید در سال‌های آینده نیز به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند و اقدامات فعلی تهران بر اساس توافقنامه برجام تنها «گام‌های اولیه» است.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای آمانو در آغاز نشست شورای حکام آژانس این اظهارات را بیان کرده‌است.

بخشی از گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست به مسئله نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داشت.

آمانو گفته توافقنامه هسته‌ای ایران و غرب بیش از یک دهه ادامه خواهد داشت و تهران برای سال‌های پیش‌رو نیز باید به تعهدات خود در توافقنامه برجام عمل کند.

وی در یک بیانیه مطبوعاتی نیز اعلام کرده که آژانس «هیچ نشانه‌ای از انحراف مواد اعلام شده هسته‌ای ایران» بدست نیاورده‌است.

در این بیانیه آمده که جمهوری اسلامی از ۲۶ دی ماه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ نیز آژانس از جمهوری اسلامی برای شرکت در برنامه‌هایی که در حوزه همکاری‌های هسته‌ای برگزار می‌کند دعوت کرده‌است.

بخشی از این این برنامه‌ها شامل کنفرانس‌های مختلف و دوره‌های آموزشی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفتم اسفندماه سال جاری در نخستین گزارش خود پس از اجرای برجام اعلام کرد که ایران به تعهداتش عمل کرده‌است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ساخت‌وساز در راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را ادامه نداده، اورانیوم را بیش از حد مجاز غنی نکرده و ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش نیز از حد تعیین‌شده فراتر نرفته‌است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که بر اساس توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی می‌تواند حداکثر ۱۳۰ تن آب سنگین به صورت ذخیره داشته باشد، اما ذخیره آب سنگین آن برای مدتی تقریباً یک تن بیشتر از حد مجاز بوده‌است.

بر اساس توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی پذیرفته از ابعاد و میزان برنامه اتمی خود به شکل قابل ملاحظه‌ای بکاهد.

در مقابل، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه بخش‌های مختلف بانکی، نفتی و اقتصادی ایران در جامعه جهانی اجرا شده بود نیز لغو یا متوقف شده‌است.

XS
SM
MD
LG