لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۱

عفو بین‌الملل: در شرق اوکراین «هر دو طرف» مرتکب اعدام‌ غیرقانونی شده‌اند


Amnesty International logo in English
Amnesty International logo in English

سازمان عفو بین‌الملل نیروهای دولتی اوکراین و همچنین شورشیان هوادار روسیه را متهم کرد که در نبرد علیه یکدیگر مرتکب قتل‌ و اعدام غیرقانونی و بدون محاکمه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌الملل روز دوشنبه، ۲۸ مهر، در گزارشی نوشت که در این قتل‌های عمد «هر دو طرف درگیری دست دارند، اما مقیاس آن به اندازه‌ای نیست که رسانه‌ها و مقامات روس اعلام می‌کنند».

عفو بین‌الملل برای تنظیم گزارش خود، به‌ویژه به گزارش‌های مربوط به گورهای دسته‌جمعی رجوع کرده که در ماه سپتامبر کشف شد و وزارت خارجه روسیه می‌گوید بیش از ۴۰۰ جسد در آن دفن شده‌ بود.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که در محل یادشده، در شرق شهر دونتسک که در کنترل شورشیان قرار دارد، چندین گور کشف شده‌، اما مسکو در مورد تعداد دفن‌شدگان در این محل «به شدت اغراق کرده‌ است».

هیئت اعزامی عفو بین‌الملل می‌گوید که در این محل به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد نیروهای دولتی اوکراین در اعدام بدون محاکمه چهار مرد دست داشته‌اند.

کی‌یف پیش از این گزارش‌های مربوط به اعدام شورشیان توسط نیروهای دولتی در نزدیکی «نیژنیا کرینکا» را تکذیب کرده و این گزارش‌ها را «تبلیغات جهت تحریک افکار عمومی» توصیف کرده‌ بود.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل در ادامه می‌نویسد: «شکی نیست که در شرق اوکراین، هم جدایی‌طلبان هوادار روسیه و هم نیروهای هوادار کی‌یف مرتکب اعدام صحرایی و خشونت می‌شوند، اما تعیین مقیاس و ابعاد دقیق آن دشوار است.»

جدایی‌طلبان هوادار روسیه که از ماه آوریل علیه دولت مرکزی دست به سلاح برده‌اند بارها متهم شده‌اند که هواداران اوکراین را شکنجه کرده و می‌کشند.

در جریان درگیری‌هایی که در شرق اوکراین رخ داده تاکنون ۳۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ ۳۰۰ تن از این مرگ‌ها پس از پنجم سپتامبر که کی‌یف و جدایی‌طلبان بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند رخ داده‌ است.

XS
SM
MD
LG