لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۹

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری گلرخ ابراهیمی شد


گلرخ ابراهیمی ایرایی، نویسنده و فعال حقوق بشر ایرانی
گلرخ ابراهیمی ایرایی، نویسنده و فعال حقوق بشر ایرانی

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» گلرخ ابراهیمی ایرایی، نویسنده و فعال حقوق بشر ایرانی شد که صبح دوشنبه با یورش مأموران به خانه‌اش بازداشت شده است.

در بیانیه روز دوشنبه (سوم آبان) این سازمان آمده که مأموران درب ورودی منزل خانم ابراهیمی را شکسته و وی را با خشونت با خود برده‌اند.

این بیانیه احتمال داده که وی برای گذراندن شش سال حبس خود به بخش زنان زندان اوین منتقل شده است.

این در حالی است که هیچ‌گونه احضاریه کتبی به‌دست ابراهیمی نرسیده بود و وی تنها تماسی تلفنی از مرکز اجرای احکام دریافت کرده بود، مبنی بر اینکه خود را برای شروع حبس شش ساله به زندان اوین معرفی کند.

وی همچنین تهدید شده بود که در غیر این صورت مأموران او در خیابان یا محل زندگی‌اش بازداشت خواهند کرد.

گلرخ ابراهیمی برای نوشتن داستان منتشرنشده‌ای دربارهٔ سنگسار در ایران، به «توهین به مقدسات» متهم شده است.

عفو بین‌الملل نوشته نسخه چاپ‌نشده کتاب ابراهیمی، هنگامی که مأموران برای دستگیری وی و همسرش به خانه آنها رفته بودند کشف شده است.

بر اساس این گزارش، رمان گلرخ ابراهیمی، «واکنش احساساتی یک زن جوان» پس از تماشای فیلم «سنگسار ثریا م.» است که به دلیل عصبانیت، یک نسخه از قرآن را آتش می‌زند.

در عین حال آن‌طور که عفو بین‌الملل نوشته گلرخ ابراهیمی در جریان دو جلسه کوتاهِ محاکمه خود در دادگاه انقلاب تهران، «وکیل» نداشته است.

این سازمان افزوده که مقام‌های «امنیتی و اطلاعاتی»، وکیل اول وی را برای رها کردن پرونده تحت فشار قرار داده و وکیل دوم را هم از وکالت او منع کردند.

مگدالنا مقرابی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، گلرخ ابراهیمی را «نویسنده و فعال جوان ایرانی» معرفی کرده که دچار «سرکوب آزادی بیان هنرمندان» در ایران شده است.

وی زندانی کردن ابراهیمی را به دلیل «بیان مسالمت‌آمیز» مخالفت با سنگسار، یک «بی‌عدالتی آشکار و تعرض به آزادی بیان» خوانده است.

مقرابی خواستار آزادی فوری این نویسنده و لغو محکومیت وی شده است.

به نوشته عفو بین‌الملل، آرش صادقی، همسر وی و فعال حقوق بشر نیز در اعتراض به بازداشت خانم ابراهیمی دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای صادقی در حال حاضر مشغول گذراندن حکم ۱۵ سال زندان خود به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام» و «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» است.

XS
SM
MD
LG