لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

با تصویب مجلس: جراحی پیشگیری از بارداری ممنوع شد


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

برپایه مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در ایران از این پس تمامی عمل‌های جراحی برای پیشگیری دائمی از بارداری به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت ممنوع و برای پزشکانی که این عمل‌ها را انجام دهند، مجازات تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، نمایندگان مجلس در جلسه روز یک‌شنبه، ۱۹ مرداد ضمن بررسی دوباره طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» تمامی عمل‌ها برای پیشگیری دائمی از بارداری به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت با اعلام وزارت بهداشت، را ممنوع اعلام کردند.

در صورت تائید نهایی مصوبه مجلس عدم رعایت این حکم توسط شاغلین حرَف پزشکی تخلف است و متخلفین به مجازات‌های مندرج در تبصره یک ماده ۲۸ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران محکوم می‌شوند.

در تبصره یک ماده ۲۸ قانون سازمان نظام پزشکی مجازات‌هایی چون توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی، محرومیت از اشتغال به حرفه‌های پزشکی از سه ماه تا پنج سال و محرومیت دائم از اشتغال به حرفه‌های پزشکی پیش‌بینی شده‌است.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۳ تیر ماه پس از تصویب کلیات طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» آن را برای انجام اصلاحات به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع داده بودند.

تعیین مجازات‌های حبس دو تا پنج سال برای عمل‌های وازکتومی (بستن لوله خروجی بیضه) و توبکتومی (بستن لوله‌های رحمی زنان) در رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های وسیعی داشت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ۱۷ مرداد از سه موضوع «ساپورت، وازکتومی و اشتباه املایی در نگارش یک طرح» به عنوان موضوعاتی نام برده بود که مطرح شدن آن‌ها در مجلس شورای اسلامی، به «تمسخر» این نهاد منجر شد.

عبدالرحمان رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس روز شنبه خبر داده بود که در طرح افزایش نرخ باروری، مجازات حبس و محکومیت کسانی که عمل‌های وازکتومی و توبکتومی بر روی آنها انجام شود، حذف شده‌است، اما پزشکانی که این عمل‌ها را انجام می‌دهند، همچنان محکوم خواهند شد.

ممنوعیت رسانه‌ای

نمایندگان مجلس در مصوبه روز یک‌شنبه خود همچنین هرگونه تبلیغ درباره پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری در کلیه رسانه‌ها را ممنوع کردند.

در صورت تائید نهایی مصوبه نمایندگان مجلس رسانه‌های متخلف از این قانون متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات‌های مندرج در ماده ۳۵ قانون مطبوعات محکوم می‌شوند.

براساس ماده ۳۵ قانون مطبوعات که ۲۲ اسفند سال ۱۳۶۴ به تصویب مجلس رسیده و آئین‌نامه آن، مجازات‌هایی چون تعطیل نشریه، جزای نقدی از ۲۰۰ هزار تا پنج میلیون تومان و محرومیت از مسؤولیت‌های مطبوعاتی پیش‌بینی شده‌است.

براساس ماده سوم طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» موارد آموزشی و ضروری در راستای حفظ سلامت والدین و کودک از شمول این قانون مستثنی است.

براساس این مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مصادیق این ماده و موارد مرتبط با تهدید سلامت در بارداری را ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تدوین و ابلاغ کند.

طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور به دنبال سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و تاکیدات او بر افزایش دو برابری جمعیت ایران تا ۱۵۰ میلیون نفر شکل گرفت.

مصوبه نمایندگان مجلس وزارت بهداشت را موظف کرده که مدیریت برنامه سلامت باروری و فرزندآوری را در راستای بند چهار سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر جمهوری اسلامی استمرار دهد و آنرا بهبود بخشد.

در بند چهار «سیاست‌های کلی جمعیّت» که ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توسط رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شد، بر توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری تاکید شده‌است.

در صورت تصویب نهایی طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» عبارت «حداکثر تا سه فرزند» از قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری حذف می‌شود.

XS
SM
MD
LG