لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

آرژانتین توافق همکاری با ایران بر سر پرونده آمیا را لغو کرد


امضای توافقنامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب توسط علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران و همتای آرژانتینی‌اش هکتور تیمرمن در آدیس‌آبابا.
امضای توافقنامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب توسط علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران و همتای آرژانتینی‌اش هکتور تیمرمن در آدیس‌آبابا.

سه هفته پس از انتخاب رئیس جمهوری جدید، آرژانتین اعلام کرد که توافق پیشین با جمهوری اسلامی ایران را برای تحقیق مشترک در مورد انفجار ۲۱ سال پیش در کانون همیاری یهودیان در پایتخت این کشور لغو شده می‌داند.

توافق یاد شده در زمان ریاست جمهوری کریستینا فرناندز کرشنر در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، رئیس وقت دولت ایران، بدست آمد؛ امری که ناخشنودی عمیق دولت اسرائیل و جامعه ۳۵۰ هزار نفری یهودیان آرژانتین را در پی داشت.

بر اساس توافق مزبور قرار بود یک «کمیسیون مشترک حقیقت‌یاب» برپا شود تا آن شمار از مقامات ایران که «مظنون» به دخالت در برنامه‌ریزی آن بمب‌گذاری بوده‌اند، مورد بازجویی قرار گیرند.

در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در ساختمان هفت‌طبقه «آمیا»، دفتر مرکزی فعالیت‌های یهودیان آرژانتین، ۸۵ تن کشته و بیش از سیصد تن زخمی شدند؛ آن بمب‌گذاری دو سال بعد از بمب گذاری مرگبار دیگری در سفارتخانه اسرائیل در بوئنوس آیرس رخ داد.

ایران اتهام دخالت و برنامه‌ریزی در هر دو انفجار را قاطعانه رد کرده‌است.

مخالفان دولت خانم کرشنر زمانی که او هنوز ریاست قوه مجریه آرژانتین را در دست داشت، از این توافق به قوه قضائیه کشورشان شکایت کردند.

این امر به روندی طولانی مبدل شد و دیوان عدالت آرژانتین سرانجام این توافق را «خلاف قانون اساسی» نامید.

خانم کرشنر سال گذشته، خواهان تجدید نظر در این حکم شد اما وزیر جدید دادگستری آرژانتین گفت، دولت جدید روز جمعه ۲۰ آذر دستور داده که درخواست فرجام‌خواهی متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری جدید نیز جمعه ۲۰ آذر گفته‌است که با اعلام نظر دادگاه آرژانتین، دولت تازه این کشور قصدی برای درخواست تجدید نظر ندارد.

آقای ماکری، در کارزار انتخاباتی ماه‌های گذشته خود به یهودیان کشورش قول داد توافق میان دولت خانم کرشنر با ایران را لغو کرده و ماجرای قتل آلبرتو نیسمان، قاضی کشته شده پرونده بمبگذاری را پیگیری کند.

جسد قاضی نیسمان با گلوله‌ای در سرش، یازده ماه پیش در حمام خانه‌اش در بوئنوس آیرس پیدا شد.

قاضی نیسمان در روزهای قبل از کشته شدن، خانم کرشنر را به تبانی با جمهوری اسلامی ایران برای سرپوش نهادن بر پرونده تحقیق در مورد انفجار سال ۱۹۹۴ متهم کرده و در حال آماده کردن حکم بازداشت خانم کرشنر بود.

اما دیوان عدالت آرژانتین پرونده علیه خانم کرشنر را «مختومه» اعلام و او را «مبری» کرد.

مائوریسیو ماکری در حالی در روزهای گذشته سوگند ریاست جمهوری را ادا کرد که خانم کرشنر، در رفتاری غیر معمول، به عنوان رئیس جمهوری پیشین، در این آیین، حضور نیافت.

دولت جدید آرژانتین همچنین گفته‌است مناسبات با اسرائیل را که در دوران ریاست جمهوری خانم کرشنر سرد شده بود، بهبود خواهد داد.

XS
SM
MD
LG